Start dagen med en gåtur!

Uncategorized | 2. mai 2016

Synes du det er vanskelig å finne motivasjon til å trene? En halvtimes gåtur om morgenen er alt som skal til for å komme i bedre fysisk form.

Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er udiskutable. Økt fysisk aktivitet kan både forebygge og behandle ulike helseproblemer, samt redusere blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker.

Det er også en kjent sak at de som er fysisk aktive, ofte er i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

30 minutter. Dessverre er det et faktum at mange voksne sitter for mye stille, blant annet som følge av arbeidssituasjonen eller mye tid foran TV, PC, iPad og andre skjermer. Derfor anbefaler Helsedirektoratet at alle voksne over 18 år er i aktivitet minst 30 minutter daglig med moderat til høy intensitet – de såkalte «dine30».

Finn tid. I en travel hverdag er det mange som ikke finner tid til å være fysisk aktive. Med full jobb eller studier, barn og andre fritidsaktiviteter er tidspresset en av de vanligste «unnskyldningene» for å nedprioritere fysisk aktivitet. Slik trenger det ikke å være!

Start dagen med en gåtur. Effekten av økt aktivitetsnivå avhenger naturligvis av utgangspunktet ditt. Om du er lite aktiv fra før, vil du uansett få god effekt av mer aktivitet. Du trenger nemlig ikke å løpe eller sykle lange turer, eller bruke timevis på treningssenteret, for å komme i bedre form.

Et mål kan nemlig være så enkelt som å starte dagen med en gåtur hver ukedag. Om du ikke er aktiv fra før, er dette den enkleste måten å komme i gang med en mer aktiv hverdag. Husk at du må bli litt andpusten for å få effekt av gåturene.

Da er du også innenfor Helsedirektoratets «dine30». Det fine med gåturer er at det er lett tilgjengelig, gratis og passer for alle uansett alder, vekt, kjønn og hvilken form du er i fra før.

Fra 30 til 45 minutter. En gåtur om morgenen er en god start på dagen. Selv om det kan føles tungt å starte dagen med fysisk aktivitet, er følelsen fantastisk etterpå. Morgenturen starter blant annet fettforbrenningen og hormonproduksjonen, og energien fra en morgentur smitter garantert over på resten av dagen.

De lærde strides om man skal spise frokost før eller etter morgenturen, men et glass vann og kanskje en energigivende frukt eller en yoghurt kan være et godt alternativ før man setter i gang.

Det er ikke sikkert du klarer å gå 30 minutter første dag eller de første ukene, men etter hvert vil du merke at gåturene blir enklere å gjennomføre. Kanskje du til og med kan øke til 45 minutter en dag eller to, eller muligens klarer å småløpe litt underveis? Da er du på god vei!

OMGIVELSER: Hyggelige omgivelser, som en grønn park, kan virke motiverende for en gåtur om morgenen.

Tren sammen. Har du dusj på jobben eller skolen, kan du selvsagt ta på deg treningstøy og gjøre morgengåturen til en klassisk treningsøkt. Men dette er heller ikke nødvendig. Kanskje du har gåavstand til jobben, eller du kan hoppe av bussen litt før og spasere de siste 30 minuttene til kontoret?

Da er det bare å ha arbeidsantrekket i en sekk, så får du litt ekstra belastning i tillegg. Eller du kan bruke staver når du går. Da får du i tillegg treningseffekt på armene og kjernemusklene (stabiliseringsmusklene i mage og rygg). Muligheten er mange med litt oppfinnsomhet.

Mange sliter med å motivere seg når de trener alene. Et godt råd er derfor å finne en treningskamerat som ønsker å bedre sin fysiske form – akkurat som deg. Sammen kan dere motivere hverandre, og det blir vanskeligere å skulke unna.

Ny kropp. Med jevnlig fysisk aktivitet, som for eksempel å gå 30 minutter hver morgen, vil du raskt både kjenne og se forskjellen på kroppen din. Ikke nok med at det er godt for hjertet og lungene dine; du vil merke at lårene blir fastere og setemuskulaturen strammere. Gåturer gir deg også bedre holdning, og er i tillegg bra for skjelettet som følge av gjentatte støt mot underlaget.

God gåtur!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *