Stangselleri – kalorifattig og rik på K1-vitamin

Frukt og grønt | 21. april 2015

Folk som er på diett blir ofte karikert tyggende på stangselleri – det er fordi den er veldig kalorifattig. Dessuten er denne grønnsaken svært rik på K1-vitamin, samt en god kilde til både A-vitamin og B-vitaminet folat.

Stangselleri, eller stilkselleri, kommer opprinnelig fra Asia, men var kjent i Europa allerede under Romerrikets stormaktstid. Nå dyrkes denne grønnsaken hovedsakelig i tempererte og subtropiske strøk.

Den er egentlig en toårig urt, og er i nær slekt med sellerirot, men stangselleri danner ikke noen knoll. Det er altså bare den nederste delen som selges i butikkene.

Stangselleri har sprø konsistens, og en kraftig, frisk og karakteristisk smak. Dessuten har den en kraftig lukt. På latin heter stangselleri «Apium graveolens var. dulce», der «graveolens» betyr «sterkt luktende». Fargen på stangselleri varierer fra lys til litt mørkere grønn.

KNASK KNASK: Stangselleri egner seg ypperlig sammen med en frisk og velsmakende dip. Det blir garantert «helsprøtt».
KNASK KNASK: Stangselleri egner seg ypperlig sammen med en frisk og velsmakende dip. Det blir garantert «helsprøtt».

Til dipp og i salater

Stangselleri kan nytes naturell, og den «crispy» konsistensen gjør at den egner seg godt til dipp og ost, men også i friske salater – for eksempel waldorfsalat, der den er en viktig ingrediens.

Visste du at stangselleri også kan stekes, kokes, wokkes og smørdampes?

Prøv også stangselleri i ferskpresset juice. Når du tilbereder stangselleri, er det bare å skjære av bunnen og rive stilkene fra hverandre. Husk også å skylle den godt før tilberedningen.

Rik på K1-vitamin

Stangselleri er en av de mest kalorifattige grønnsakene som finnes, blant annet fordi den inneholder hele 92 prosent vann. 100 gram stangselleri gir bare 15 kcal, så det er bare å knaske i vei!

Stangselleri er svært rik på K1-vitamin, og inneholder også en del A-vitamin og B-vitaminet folat. K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, at blodet størkner eller koagulerer – altså K for «Koaguleringsvitamin».

K-vitamin bidrar også til vedlikehold av et normalt skjelett, fordi det virker inn på bentettheten.

A-vitamin bidrar til normal omsetning av jern, samt å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn. A-vitamin bidrar også til immunforsvarets normale funksjon. B-vitaminet folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse. Stangselleri inneholder for øvrig også små mengder av både C-vitamin og mineralet kalium.

Frisk og grønn

I butikken skal du se etter stangselleri som har faste og sprø stenger, og bladene skal ha en frisk grønnfarge. Det skal ikke forekomme bløte flekker eller råte. Oppbevar gjerne stangselleri i kjøleskapet, helst i en plastboks eller plastpose – da tørker den ikke så lett inn.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *