Spis fisk i julen

Kosthold/ernæring | 14. desember 2016

Nordmenn spiser mest ribbe og pinnekjøtt på julaften, og for mange er hele julehøytiden full av kjøttrike måltider. Hva med å spise litt fisk innimellom?

Den klassiske svineribba står på bordet i omtrent halvparten av norske hjem på julaften, ifølge tall for 2015 fra Ipsos MMI. Én tredel av oss spiser pinnekjøtt, og tre prosent inntar kalkun på julaften. Bare noen få prosent spiser fisk.

For mange er julehøytiden full av kjøttmat, enten det er julepølser, medisterkaker, ribbe og pinnekjøtt, eller kjøttpålegg som spekemat og sylte. Det kan fort bli noen uker med kjøtt til de fleste måltider. Kanskje du bør forsøke å spise litt fisk innimellom i julen?

Anbefaler fisk. Vi skal selvsagt ikke legge oss opp i hva du spiser på selve julaften, for her er tradisjonene sterke. Men det å ha litt variasjon mellom kjøtt og fisk i julen, kan være lurt.

Husk at Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd at vi spiser fisk til middag to til tre ganger i uken, samt bruker fisk som pålegg. Dette tilsvarer totalt mellom 300 og 450 gram ren fisk ukentlig.

Både mager og fet fisk kan inngå i dette, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket består av fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. En middagsporsjon fisk regnes som 150-200 gram; en påleggsporsjon regnes som 25 gram.

Anbefalt mengde tilsvarer altså omtrent to til tre middagsporsjoner fisk, samt noe fiskepålegg, i uken. Om du ønsker å fylle opp «fiskekvoten» bare med fiskepålegg, tilsvarer seks påleggsporsjoner med fisk omtrent én middagsporsjon.

FORRETT: En lekker og smakfull forrett med laks og ost.

Hvorfor fisk? Fisk er en god kilde til viktige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3-fettsyrer.

D-vitamin er viktig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, samt vedlikehold av normale muskelfunksjoner. Dette vitaminet øker også opptaket av kalsium og bidrar til et normalt immunforsvar.

Jod er viktig for normal produksjon av skjoldbruskhormoner og skjoldbruskkjertelens normale funksjon. Dette mineralet bidrar også til normal energiomsetning og nervesystemets normale funksjon. Jod er dessuten med på å opprettholde normal hud.

Selen er viktig for immunforsvarets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon. Dette mineralet beskytter også cellene mot oksidativt stress, samt bidrar til å opprettholde normalt hår og normale negler.

Omega-3 er viktig for at kroppen skal fungere optimalt, og spesielt viktig for normal hjertefunksjon.

For øvrig er ikke skalldyr og annen sjømat inkludert i de anbefalte to til tre porsjonene fisk, men disse matvarene anbefales likevel fordi de også har et gunstig innhold av næringsstoffer.

Tilskudd. Er du ikke så glad i å spise fisk og synes det er vrient å overholde fiske-anbefalingene fra Helsedirektoratet? Da kan kosttilskudd være et godt alternativ.

Helsedirektoratet anbefaler faktisk alle som spiser mindre enn 200 gram fet fisk i uken om å ta et tilskudd med Omega-3. Forresten, visste du at man ikke får dekket dagsbehovet for D-vitamin selv bare ved å følge anbefalingen om fet fisk? De fleste, selv de som spiser mye fet fisk, bør derfor ta et tilskudd med vitamin D, spesielt på vinteren.

Én teskje tran, som for eksempel Apotekets tran fra Nycoplus, sikrer deg ditt daglige inntak av både omega-3 og D-vitamin. Om du ikke ønsker å ta tran, kan omega-3-kapsler være et godt alternativ i stedet, som Nycoplus Omega-3 Basic.

Begge disse produktene finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *