Snart barn i magen eller en liten på vei?

Gravid/barn | 29. januar 2015

Bare én av ti kvinner følger Helsedirektoratets anbefaling om å ta tilskudd av folsyre (folat) som reduserer risikoen for ryggmargsbrokk hos barn. Nycoplus Gravid inneholder både folsyre og andre viktige vitaminer.

SØRG FOR Å FÅ I DEG VIKTIGE NÆRINGSSTOFFER

Du som planlegger å bli gravid, eller nylig har fått vite at du er gravid passer gjerne litt ekstra godt på helsa. Mange dårlige vaner legges på hylla, og nye – gode- vaner skal på plass. Gjennom vanlig kosthold får de fleste voksne i seg nok folsyre, eller folat og vitamin B9 som det også kalles. Men behovet økes i tiden rundt graviditeten. Dette er det få som er klar over.
Folsyre er et vannløselig vitamin som er nødvendig for at DNA skal kunne kopieres og at celledeling skal foregå normalt, som ved produksjon av røde blodceller. Tilskudd av folsyre i tiden før graviditet og den første graviditetstiden reduserer risikoen for at barnet utvikler ryggmargsbrokk og lignende skader som leppeganespalte. Studier viser at også risikoen for prematuritet, autisme og språkvansker reduseres med inntak av folsyre. Dessverre er det bare 10 % av gravide som tar tilskudd av folsyre tidlig nok. I Norge fødes det i snitt ett barn per uke med ryggmargsbrokk, og det har dessverre ikke vært noen nedgang i forekomsten.

Helsedirektoratets anbefaling er klar: Ta folsyretilskudd før graviditet og i de tre første månedene av graviditeten. Det vil redusere risikoen!

 

ALT-I-ETT-PRODUKT

På apotek finner du Nycoplus Gravid, et kosttilskudd spesialtilpasset deg som planlegger å bli gravid og gjennom dine tre første måneder av svangerskapet. Samtidig som helsemyndighetene anbefaler tilskudd, advarer de også mot overdosering av vitaminer. I stedet for å sette sammen ulike produkter selv, finner du alt du trenger av viktige vitaminer, mineraler og omega 3-fettsyrer i det nye produktet Nycoplus Gravid, og du slipper å bekymre deg for overdosering.

Viktige vitaminer, mineraler og omega-3 for deg som er eller planlegger graviditet.
Viktige vitaminer, mineraler og omega-3 for deg som er eller planlegger graviditet.

 

FOLSYRE I KOSTEN

Det er spesielt fra grønne grønnsaker, som spinat, at vi får i oss mye folsyre naturlig. Slike grønnsaker, sammen med belgfrukter, lever og grovt brød er viktige kilder til vårt inntak av dette vitaminet. I en periode hvor mange har lite matlyst og behovet for folsyre er økt, vil et spesialutviklet tilskudd være en god forsikring for at du får i deg tilstrekkelig. Her kan du lese mer om 10 matvarer som er fulle av folat.

 

Helsedirektoratets har utarbeidet kostholdsråd for gravide. Disse finner du her.

 

EN BEKYMRING MINDRE

I disse månedene legger du grunnlaget for din egen og barnet helse. Det er ikke så mye som skal til. Med normalt kosthold og Nycoplus Gravid slipper du å bekymre deg for om kroppen får i seg nok av de viktigste næringsstoffene.
Du kan senke skuldrene og nyte tiden – det anbefales jo også å unngå stress.

 

Foto: Unsplash og Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *