Smart mat før eksamen

Smart mat før eksamen

Kosthold/ernæring | 1. mai 2018

Hvor deilig hadde det ikke vært om man kunne spist seg til toppkarakter på eksamen? Dessverre finnes det ikke magisk mat, men noen matvarer er litt lurere å spise før eksamen enn andre.

 

Midt i eksamensstria er gjerne hodet fylt av alle mulige tanker, og da kan det være ekstra fristende å ty til lettvinte løsninger i matveien. Men i en i stressende eksamenstid er det ekstra lurt å holde på gode matvaner og tenke over hva man spiser.

Hold blodsukkeret stabilt

Matvarer med høyt sukkernivå kan gi deg en skikkelig boost når du trenger det, men energien du får fra for eksempel sjokolade eller brus er dessverre kortvarig. Produkter med mye sukker har høy glykemisk indeks og gir rask energi, men energinivået holder seg ikke stabilt. Det beveger seg raskt opp, men daler ned igjen til nivået du var på før du spiste, kanskje til og med til et lavere nivå.

Du har kanskje merket at du blir ufokusert og mister konsentrasjonen når du ikke har spist på lenge eller har spist mye sukker? Dette kan være på grunn av blodsukkeret ditt. Lavt blodsukker kan gi hodepine, svimmelhet og humørsvingninger. Høyt blodsukker kan gi tretthet, slapphet og føre til at du føler deg psykisk nedstemt. Det er med andre ord lurt å forsøke å holde blodsukkeret jevnt.

Spis mat som holder deg mett lenge

Regelmessige måltider kan gi et stabilt blodsukker, og er viktig for både konsentrasjon, prestasjon, helse og velvære. Et riktig sammensatt og balansert kosthold kan også bidra til overskudd og energi i hverdagen. Når du leser til eksamen er det selvsagt lov å la seg motivere av søtsaker underveis i lesingen, men ikke la det komme i veien for mat som gir kroppen din den næringen den trenger. Grove brød- og kornprodukter er et eksempel på mat som holder oss mette lenge, og som gir både hjernen og kroppen den næringen den trenger.

 

Norske helsemyndigheter anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Når du er ute og handler kan det være lurt å se etter produkter som er merket med nøkkelhullmerket. Får du i deg for lite av enkelte næringsstoffer, kan det være lurt å ta et kosttilskudd. Tar du Nycoplus Multi sikrer du kroppens daglige inntak av 13 vitaminer og 9 mineraler.

Hjernen liker å ha det fett

Visste du at hjernen i hovedsak består av fett? Det meste av fettet er omega-3-fettsyrer, og hjernen trenger påfyll av omega-3 for å fungere optimalt. Siden kroppen vår ikke lager fettsyren på egenhånd må vi få den i oss gjennom kosten. Fet fisk er proppfull av omega-3, men man kan også få fettsyren fra planteriket, deriblant fra rapsolje, linfrø, chiafrø og valnøtter.

 

Du har sikkert hørt at du bør være forsiktig med fett? Men det er desto viktigere å velge riktig type fett fremfor å kutte ned på den totale fettmengden. Velg heller enumettet og flerumettet fett fremfor mettet fett. Omega-3 regnes som flerumettet fett.

 

Klikk her for å lese hvordan du kan holde på konsentrasjonen i eksamenstiden.

 

Kan du spise deg til bedre resultater?

Visste du at hjernen står for opptil 15 prosent av kroppens energibudsjett bare når du hviler? Med et så stort energibehov er det derfor viktig å gi hjernen de næringsstoffene den trenger. Du forbrenner for øvrig mer kalorier når du leser til eksamen enn om du bare sitter stille og ikke gjør noen ting.

 

Både hukommelsen og læringsevnen din blir påvirket av hva du spiser. Hjernen har et veldig stort energibehov, og derfor er det viktig å gi den de næringsstoffene den trenger.

Smart eksamensmat

For å holde koken og konsentrasjonen gjennom eksamensperioden vil du komme langt ved å følge de nevnte rådene. Forsøk å holde blodsukkeret stabilt, spis mat som holder deg mett lenge, spis sunt, spis med jevne mellomrom og velg riktig type fett. Synes du det er stress å tenke på hva du skal lage til lunsj eller middag fra dag til dag? Lag opp flere retter på forhånd så blir det lettere å gjøre de riktige valgene.

Utover dette kan det være lurt å få i seg blant annet disse matvarene:

  • Kaffe, fordi koffein i moderat mengde øker konsentrasjonen og gjør deg mer våken.
  • Vann, fordi det der viktig å holde seg hydrert. Selv mindre grad av uttørring kan gi hodepine og følelse av utmattelse.
  • Et lite glass smoothie eller juice, fordi det kan gjøre det lettvint få i seg mer frukt, bær og grønnsaker i en hekstisk eksamensperiode
  • Nøtter, fordi det er en god, sunn og lettvin type snacks som er rik på omega-3 og mangevitaminer og mineraler.

 

Lykke til med eksamen!

 

Kilder:

Helsedirektoratet
nhi.no
brodogkorn.no

 

NO/NYP/0418/0039

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *