Slik virker immunforsvaret

Vitaminer/mineraler | 8. desember 2017

Kroppens eget forsvarssystem er svært intelligent, og sammensatt av mange gode hjelpere. Organer, proteiner, celler og vevstyper danner immunforsvaret som beskytter oss. Visste du at D-vitamin spiller en viktig rolle i immunforsvaret?

Huden vår, slimhinnene og magesyren gjør daglig en kjempeinnsats for å beskytte oss mot mikrober, som jobber hardt for å trenge inn i det ideelle miljøet som kroppen vår er for dem. Kroppsvæsker som tårer og spytt bidrar også med antibakterielle enzymer som reduserer faren for infeksjoner.

 

Feber hjelper oss

Når inntrengerne likevel kommer inn er det noen proteiner i blodet, komplementsystemet, som kommer på banen først. En mikrobe som fører til en immunreaksjon kalles et antigen (en «inntrenger»), kan gi feber. Feber trigger kroppens reparasjonsprosess. Derfor er det ikke alltid lurt å dempe feberen, men la den heller gå sin gang.

De hvite blodcellene i immunsystemet gjør en helt avgjørende innsats i kampen mot infeksjoner.  De skapes i beinmargen, og blir til celler, som sammen gjenkjenner og angriper «inntrengerne» Immunforsvaret vårt er komplisert bygd opp, og vi kan ikke forklare alt som skjer her, men vi kan slå fast at D-vitamin spiller en sentral rolle for at kroppen skal klare å ta stadig nye kamper mot inntrengerne – kamper den både vinner og taper.

 

D-vitaminets rolle

I 2010 hadde danske forskere et gjennombrudd når det gjaldt D-vitaminets rolle i immunforsvaret. De kunne slå fast noen av cellene er helt avhengige av D-vitaminer for å få gjort jobben sin.

D-vitamin produseres i huden når den får sol, men hvor mye avhenger av hvor sterk sollysets UVB-stråling er, og om du bruker solkrem for å beskytte deg. Solkremen hindrer (https://nycoplus.no/solkrem-beskytter-mot-sol-og-d-vitamin/)  nemlig også dannelsen av D-vitamin i huden.

 

Mat og kosttilskudd

Heldigvis kan man få i seg D-vitaminer på flere måter. Fet fisk, fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I Norge er også margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin. Likevel viser  Norkost-3-undersøkelsen at en gjennomsnittlig nordmann ikke får i seg nok D-vitamin gjennom kostholdet.

Det finnes en rekke tilskudd som inneholder D-vitamin, blant annet tran, og her https://nycomed.no/produkter/kosttilskudd/ kan du finne mer informasjon.

C-vitamin har også en dokumentert, og velkjent virkning på immunforsvaret vårt, og finnes særlig i frukt og grønt. Viktige kilder i hverdagen kan være appelsinjuice, sitrusfrukter, paprika og grønnkål. Er du ikke så flink til å spise «Fem om dagen», kan det være en idé å ta https://nycomed.no/product/nycoplus-c-spesial-200-mg/ eller et av de andre produktene med C-vitamin. Spør gjerne på apoteket, der Nycoplus’ kosttilskudd selges.

 

 

Foto: Bildhuset

 

Kilder:

nhi.no

Norkost-3-undersøkelsen

 

NO/NYP/1017/0125

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *