Slik virker funksjonell trening

Uncategorized | 22. mai 2015

Funksjonell trening er en form for fysisk aktivitet som er hensiktsmessig for det du skal oppnå. Enten det dreier seg om å håndtere hverdagslige gjøremål og aktiviteter på en bedre måte, eller å øke prestasjonen i en bestemt idrett.

Du er kanskje en som elsker å trene mye og til stadighet deltar i ulike konkurranser, som Birkebeinerrennet eller ulike mosjonsløp?

Eller du relaterer deg bedre til betegnelsen «hverdagsmosjonist», og liker å jogge deg en tur eller besøke et treningsstudio noen ganger i uken? Fysisk aktivitet er uansett helsebringende for både kropp og sjel!

De fleste av oss hører nok til den siste kategorien, der målsettingen med treningen er å håndtere hverdagslige gjøremål eller aktiviteter – og å få litt mer overskudd i hverdagen.

Hensiktsmessig trening. En annen beskrivelse av funksjonell trening, er hensiktsmessig trening. Prinsippet er at du skal gå rett på sak og velge aktiviteter som bidrar til det du ønsker å oppnå med treningen.

Hensikten med funksjonell trening er ikke først og fremst å gå ned i vekt eller å få en sterk kropp som ser bra ut. Skal du sykle Birkebeinerrittet, må du trene sykling; skal du gå Birkebeinerrennet, må du trene langrenn; skal du delta i Birkebeinerløpet, må du trene løping. Det høres ut som en selvfølge, men det er lett å glemme.

FUNKSJONELL TRENING: Trening med kettlebells utføres ofte stående og i store bevegelsesbaner, og det aktiviserer mange muskelgrupper samtidig.
FUNKSJONELL TRENING: Trening med kettlebells utføres ofte stående og i store bevegelsesbaner, og det aktiviserer mange muskelgrupper samtidig.

Manglende kunnskap om funksjonell trening gjør at mange tyr til «typiske» styrkeøvelser i apparater, som igjen gjør at man ikke oppnår det man egentlig er ute etter. Et treningsapparat er låst i en spesiell bevegelsesbane, og man trener isolert én hovedmuskel og noen støttemuskler.

For folk flest vil funksjonell trening innebære trening som vil være fornuftig med tanke på å forbedre aktiviteter i hverdagen, som å leke med barna, å skifte dekk på bilen eller å løfte tungt og gå mye i jobbsammenheng.

Færre fysiske problemer. Å trene funksjonelt gjør deg også mindre utsatt for skader; en funksjonell kropp er i stor grad en skadefri kropp. Derfor er denne formen for trening viktig for både menn og kvinner i alle aldre! Mange har jobber som hovedsakelig består av stillesittende og ensformig arbeid.

Funksjonell trening er med på å redusere belastningslidelser i form av smerter og ubehageligheter, blant annet i rygg, nakke og skuldre, i forbindelse med en slik arbeidsform. Funksjonell trening kjennetegnes også ofte ved at det utfordrer både stabilitet og bevegelighet ved å styrke samspillet mellom musklene i kroppen.

Hvordan trene funksjonelt? Nå har vi kanskje gitt deg en liten tankevekker om hva funksjonell trening innebærer. Her får du noen tips til hvordan du trener funksjonelt:

– Tren alltid kjernemusklene mage og rygg. Mage og rygg er balansemuskler som bør styrkes, slik at all annen muskulatur skal fungere riktig.

– Prøv noe annet enn styrkeapparater. Styrkeøvelser med kettlebells, frivekter, gummiball og slynger er gode hjelpemidler.

– Utfør øvelser i lange bevegelsesbaner. Da blir de mest naturlige og du får aktivisert mange muskler samtidig.

– Vær spesifikk. Tren det du skal trene.

– Utfør øvelsene i stående posisjon. Da blir det mer likt det man vanligvis gjør, og det gjør deg i bedre stand til å utføre aktiviteter i hverdagen som har et tilsvarende bevegelsesmønster.

– Varier. Ikke glem støttemuskler og motsatt muskulatur. Om man blir for sterk på en ting, kan det gå utover noe annet – som kan skape problemer med stabiliteten.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *