Slik velger du sunnere restaurantmat

Kosthold/ernæring | 27. mai 2016

Et hyggelig og sosialt restaurantbesøk trenger ikke å bli en usunn kalorifest om du er bevisst på hva du spiser. Her er noen tips til hva slags restaurantmat du bør velge.

Når man lager middag hjemme, har man selv muligheten til å lage noe som er sunt og næringsrikt. Et fint hjelpeverktøy for et sunt og allsidig kosthold, er den såkalte «tallerkenmodellen» fra helsemyndighetene.

Den går ut på at alle måltider bør inneholde 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker. Denne modellen sørger altså for at du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt i løpet av en dag.

Ut på restaurant. For de aller fleste er uken full av «hverdagsmiddager», men det er deilig å kunne unne seg et hyggelig og sosialt restaurantbesøk en gang i blant. Selv om du kanskje er opptatt av å spise sunt og riktig, er det viktig å kose seg med jevne mellomrom. Det er kostholdet over tid som teller, ikke hva man spiser i ny og ne.

Likevel er vår tidsalder preget av den såkalt «tidsklemma», der mange ikke lenger har tid til å verken lage middag selv eller samles rundt middagsbordet. Da er det enkelt å ty til restaurant/kafé-besøk eller take away-mat. Spiser du ute flere ganger i uken, er det smart å være bevisst på hvilke matvalg man tar.

Man kan kanskje tro at det enkleste er å velge «lett mat» fra restaurantmenyen, som salat og supper, men det er ikke alltid den beste løsningen. De kan nemlig også være kaloribomber. Det går faktisk an å spise sunt på restaurant uten å måtte bestille enkle og kjedelige salater. Her er noen tips og råd.

Ikke vær skrubbsulten.

Er du skrubbsulten før du skal ut og spise, vil lavt blodsukker påvirke tankegangen din. I mange tilfeller fører det til dårlige matvalg og overspising. Sjekk gjerne menyen på forhånd, så har du bedre tid til å vurdere rettene og ta de riktige valgene.

Få det på din måte.

Husk at kelneren er der for at du skal få en god opplevelse. Spør gjerne han eller hun hva maten inneholder og hva som anbefales for et litt sunnere valg. Ikke vær redd for å spørre om å få det på din måte.

Fyll på med grønnsaker.

Grønnsaker inneholder mye vitaminer, mineraler og kostfiber, og gir samtidig lite fett og energi. Ofte er grønnsaker bare pynt på tallerkenen, men den går an å be om mer. Grønnsaker gir ikke bare god metthetsfølelse, men gjør også retten fargerik og innbydende.

FRUKT OG BÆR: Frukt og bær er et sunt og godt alternativ når man skal spise dessert på restaurant.

Hopp over fete sauser.

Sauser og dressinger er stort sett kaloribomber, og ofte er det altfor mye på tallerkenen. Be om å sauser og dressinger ved siden av, så kan du spise akkurat så mye du vil.

Se opp for fritert og kremet.

Når du leser menyen, se opp for ord som «kremet», «fritert», «sprø/crispy» og så videre. Dette er retter som ofte inneholder mye fett og dermed er svært kaloririke. Velger du retter som er grillet, kokt, dampet eller ovnsbakt, er disse ofte sunnere og magrere.

Velg magert.

Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, så det kan være smart å velge fisk på restaurant. Fisk er en god kilde til viktige næringsstoffer som selen og jod (saltvannsfisk). Fet fisk inneholder også D-vitamin og viktige omega-3-fettsyrer.

Ønsker du spise kjøtt, bør du velge magre kjøtt-typer som ytre/indrefilet, kyllingbryst uten skinn og reinsdyrkjøtt. Vil du sette tennene i en saftig pizza, kan du eventuelt velge en nydelig grønnsakspizza

Dropp brødet.

Brødet du får på restaurant før du venter på hovedretten er ofte hvitt og fiberfattig. Dermed metter det lite og inneholder også flere kalorier enn fiberrikt brød. Be heller om grønnsaker eller for eksempel rugbrød.

Velg sunne desserter.

Ønsker du å avslutte et perfekt måltid med en dessert, finnes det også sunne dessert-muligheter. Velg sorbet-is eller ulike former for frukt. Det smaker godt, er kalorifattig og full av vitaminer og mineraler.

Et nyttig råd til sist: Har du allergier, så sjekk menyen på forhånd og kontakt gjerne restauranten for å avtale hva du skal spise. Tåler du ikke laktose, kan det også være lurt å ha laktasetabletter på lur i vesken.

Husk at det er lov å kose seg en gang i blant, så nyt restaurantbesøket!

Kilder: Trening.no og Nettavisen.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *