Slik overlever du mørketiden

Kosthold/ernæring | 4. desember 2017

Den norske vinteren kan virke evig lang. Synes du den er såpass lang at du har mest lyst til å gå i dvale? Er du mye trøtt og føler at energinivået synker? Slik kommer du deg gjennom mørketiden.


Når dagene blir kortere og mørket senker seg over landet er det ikke uvanlig at kroppen vår reagerer. Opplever du nedsatt stemningsleie, økt søvnbehov, lavere energinivå og mer matlyst, så er du ikke alene. For mange er det fristende å gå i hi når det er mørkt ute, men det er ikke sikkert at det hjelper på hverken energinivået eller søvnbehovet ditt.

 

Bryt den onde sirkelen

Når humøret ikke er på topp og du i tillegg er sliten og trøtt kan det være forlokkende å holde seg innendørs, skjermet fra folk. TV-serier, gode bøker og god mat kan gjøre at dørstokkmila føles uendelig lang. Når det er kaldt ute er det ikke rart at sofaen blir førstevalget, men om du ikke får nok dagslys kan innelivet fort bli en ond sirkel som fører til at du får mindre energi.

 

Se mot sola

Når nettene blir lange og kulda setter inn kan det være fristende å reise til varmere strøk. Og det er ingen dum idé, for dagslys påvirker både humøret og søvnbalansen. Mindre sollys gjør at hjernen produserer mer av hormonet melatonin som forstyrrer døgnrytmen og kan gjøre deg trøttere. Det er ikke sikkert at lommeboken eller kalenderen tillater en ferie til sydligere strøk, men frykt ikke. Det finnes et rimeligere alternativ. En halvtime foran en lysterapilampe hver dag i to uker kan gi god effekt. Selv det å trekke fra gardinene, lyse opp hjemmet og gå en tur ute om dagen kan ha positiv effekt på humøret.

 

Våkne fra vinterdvalen

Selv om du kanskje føler for å gå i fullstendig dvale, eller sove og slumre mer om vinteren anbefales det ikke. Om du gjør det, vil du trolig føle deg enda trøttere i løpet av dagen. Søvn og god døgnrytme er viktig for den mentale tilstanden din. For å holde en god døgnrytme bør du unngå å sove på dagtid, men pleier du å ta en middagslur bør du passe på at den ikke blir lengre enn 20 minutter. For døgnrytmens skyld bør du også sørge for å få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst innen to timer etter at du har stått opp. Klikk her for å lese tipsene som bedrer søvnhygienen.

 

Få i deg tilstrekkelig med vitamin D 

Den viktigste kilden til vitamin D er sollys. Men uavhengig om du går i hi om vinteren og ser lite til sola eller prøver å være mye utendørs, bør du få D-vitamin fra andre kilder enn sola på denne tiden av året. Vintersola avgir dessverre ikke de rette strålene som gjør at kroppen vår danner D-vitamin. Heldigvis kan man også få i seg vitaminet gjennom kosten. Fet fisk, og melk og margarin tilsatt vitamin D er gode kilder, men det kan være utfordrende å få i seg nok. Norske helsemyndigheter anbefaler derfor tilskudd av vitamin D dersom du ikke har et tilstrekkelig inntak av vitaminet. Nycoplus fører en rekke tilskudd med ulike mengder vitamin D, for voksne og barn.

 

Lad batteriene

Mørketiden kan tappe deg for energi, og derfor bør du fylle tiden med ting som gjør at du kommer i bedre humør. Gjør og spis ting du liker, del tiden med folk du er glad i, og husk å puste. Sørg også for å få nok lys, beveg deg nok og spis mat som gir deg næringsstoffene du trenger. Mosjon og trening har positiv effekt på både humøret, energinivået og søvnen. Få også nok søvn, men ikke for mye. Følger du disse rådene vil du stille bedre rustet til å møte og komme deg gjennom mørketiden.

 

Foto: Scanpix

 

Kilder:
NHI
helsenorge.no

 

NO/NYP/1117/0134

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *