Slik kommer du i form etter fødselen

Gravid/barn | 27. mai 2014

Graviditet og fødsel er en stor påkjenning for kroppen. Her er ekspertens tips om hvordan du kommer i gang med treningen igjen. 

Mange kvinner lurer på hvordan de skal begynne å trene igjen etter en lang graviditet og fødsel.

Vi i nycoplus.no tok derfor kontakt med Silje Thorstensen (29), som er personlig trener ved Myrens Sportssenter i Oslo, og tvillingmamma til Sven og Samuel (begge 17 mnd).

Silje er selv mamma til tvillingguttene Sven og Samuel (begge 17 mnd).
Silje er selv mamma til tvillingguttene Sven og Samuel (begge 17 mnd).

– Mange sliter nok med å finne både tid og motivasjon til trening etter en graviditet. Enkelte har kanskje litt dårlig selvtillit på grunn av noen ekstra kilo, og føler at musklaturen er svak fordi det er lenge siden de har trent, sier Silje Thorstensen.

– Derfor er det viktig å finne en aktivitet du liker å drive med, og starte opp med denne helt forsiktig, anbefaler hun.

Thorstensen forteller at det primært er bekkenbunn-musklaturen, samt rygg og kjernemusklaturen som har størst behov for opptrening etter en fødsel.

– Hva er den beste måten å komme igang med fysisk trening på etter en fødsel?

– Det anbefales at man venter cirka seks uker etter fødsel før man starter opp med trening. Noen kan starte litt før, og noen må vente ennå lenger. Det kommer helt an på forutsetningene dine før graviditet og fødsel samt hvordan fødselen gikk, sier Silje.

– Har man tatt keisersnitt så må man vente lenger, gjerne 12 uker. En fin måte å komme i gang med fysisk aktivitet på, er å gå trilleturer. I starten er dette mer en nok. Etter hvert kan man også utfordre seg selv med lengre turer og løyper med oppoverbakker, fortsetter hun.

– Hva slags type treningsformer anbefaler du?

– Jeg anbefaler å ha fokus på å trene seg sterk i øvre del av ryggen, og spesielt mellom skulderbladene. Det blir mye sitting, spesielt når man ammer, og da får man ofte en uheldig arbeidsstilling for ryggen. Kjernemusklaturen er også viktig å trene opp. Her bør man være litt forsiktig, og starte opp med helt enkle stabiliseringsøvelser, sier den personlige treneren.

– Hva er viktig å fokusere på? Styrke eller utholdenhet – eller begge deler?

– Styrke er definitivt det som er viktigst å trene opp for de fleste etter graviditet og fødsel. Det å ha styrke i kroppen til å tåle daglige utfordringer, samt bæring av barn, er veldig viktig.

– Hvordan kom du i form igjen etter din fødsel? 

– Jeg var heldig som fikk trent mye gjennom hele graviditeten. Sånn sett var det nok enklere å komme i gang igjen for meg enn mange andre. Samtidig var det ganske travelt hjemme, så jeg fikk ikke alltid tid til å trene så mye og lenge som jeg ønsket, forteller Silje.

29-åringen sier at hun fikk trent mellom 20 og 40 minutter nesten hver dag de første seks månedene etter fødselen.

– Normalt er jeg veldig glad i kondisjonstrening og da spesielt gruppetimer. Dette ble det ikke mye av i denne perioden. Jeg trente nesten bare i studio, og veldig mye styrke, forteller hun.

– Ryggen min var vond etter mange timer med amming både natt og dag, så trening av ryggens øvre del var definitivt det jeg hadde mest fokus på, sier Silje ærlig.

– Etter hvert begynte jeg å trene hardere fordi jeg hadde fått et godt grunnlag. I tillegg til dette tok jeg også opp kondisjonstreningen og løp mye trappeintervaller i oppgangen der jeg bor mens ungene sov i vogna, sier Silje til Vitamineksperten.no.

– Det er viktig og sunt med egentid. Jeg mener at all trening er positivt for en mamma, smiler Silje Thorstensen.

 

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *