Slik holder du deg aktiv i romjulen

Uncategorized | 26. desember 2016

I romjulen er det lett å bli liggende på sofaen etter lange lunsjer og tunge middager. Her er noen tips til hvordan du holder deg aktiv.

For mange er julen en svært hektisk periode med mye planlegging, organisering, reising og familiebesøk. Så kommer romjulen der mange tar seg noen fridager for å kose seg og slappe av, gjerne med god mat og drikke – og enda flere selskaper og familiebesøk. I julehøytiden er det derfor mange som dropper å være fysisk aktive.

Anbefalinger. Helsedirektoratet anbefaler minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag for barn og unge, alternativt fordelt utover uken. Aktiviteten bør være variert og intensiteten både moderat og hard.

Det absolutt viktigste er å redusere stillesittingen, og det kan være utfordrende i romjulen. Helsemyndigheten anbefaler alle voksne over 18 år minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet hver uke.

Med høy intensitet kan det holde med halvparten, altså 75 minutter. Eller man kan kombinere for eksempel moderat og høy intensitet. Flere minutter fysisk aktivitet, eller aktivitet med høyere intensitet, øker helsegevinsten.

For helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er ubestridelige. Med økt fysisk aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles. De som er fysisk aktive er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Vær aktiv! Selv om det selvsagt er lov å kose seg med god mat og drikke i julehøytiden, bidrar inntaket av mye fet mat, sjokolade, kaker og alkohol at formen din dabber av raskere enn ellers. Det kan føre til at starten på treningsåret 2017 blir ekstra tung. Heldigvis er det ikke så mye som skal til for å holde formen vedlike i romjulen.

Slik holder du deg aktiv i romjulen:

– Gå en tur.

Det trenger ikke å være så komplisert å være i aktivitet. Ta beina fatt og gå deg en tur! Finn gjerne noen å gå sammen med, enten det er familie eller venner, så blir det lettere å motivere seg og du kan være litt sosial samtidig.

– Dra i svømmehallen/badeland.

Mange svømmehaller eller badeland holer åpent i romjulen. De fleste barn liker å bade, og det er ofte høyt tempo i vannet når barna først setter i gang. Da er det bare for de voksne å slenge seg med på leken, så blir man fort ganske sliten. Om du ikke har barn, kan du jo eventuelt ta deg en svømmetur på egenhånd.

SVØMMING: Å ta en tur i svømmehallen eller badeland er en fin familieaktivitet i romjulen.

– Bruk snøen.

Er det snø der du er, ligger alt til rette for mange aktiviteter. Du kan lage en hoppbakke eller kuleløype sammen med barna, eller du kan rett og slett slå deg løs i akebakken. Å bygge snøhule eller snømann er også fine aktiviteter der du bruker store deler av kroppen og fort blir svett på ryggen.

– Ta en skitur.

Kom deg ut i langrennssporet om snøforholdene tillater det. Langrenn er en utmerket form for fysisk aktivitet. Det forbrenner mange kalorier og gir deg bedre kondisjon – i tillegg til frisk luft og flotte naturopplevelser.

– Gå på skøyter.

Å gå på skøyter er også en fin aktivitet, enten du er sammen med venner eller familien. Det aktiverer store muskelgrupper i bena og er gunstig for kjernemuskulaturen i både rygg og mage. Dessuten passer skøytegåing både for store og små.

Vi ønsker deg en fin og aktiv romjul!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0139.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *