Slik gjør du hverdagen litt sunnere

Kosthold/ernæring | 17. januar 2016

Nycoplus har inngått et samarbeid med den populære matbloggeren Siri Fossing. Hver mandag de kommende seks ukene presenterer vi en spennende middagsoppskrift. Alle oppskriftene er hverdagsmat de fleste lager og som viser hvordan du gjør den litt sunnere med tallerkenmodellen som utgangspunkt.

Siri Fossing (44) er en av Norges mest populære matbloggere. Bloggen hennes, «Rett fra hjertet», har tusenvis av faste lesere hver dag, og hun er også fast matblogger i Nettavisen.

Tester ut oppskriftene på mann og barn. Siri er bosatt i Tvedestrand med mann og to barn, og hun er gift med Stein Kåre Kristiansen, tidligere politisk redaktør i TV 2. Siri har en lang og variert karriere bak seg, med jobb i både reiselivsbransjen, mediebransjen og i Posten. For litt over to år siden startet den ivrige hobbykokken sin egen matblogg, der hverdagsmaten er hovedfokus.

– Jeg brenner for de enkle, gode og kjappe hverdagsmiddagene, sier Fossing til nycoplus.no.

Alt Siri legger ut på bloggen er testet ut på mann og to små barn på snart fire og seks år.

– Maten er ujålete og laget med lett tilgjengelige råvarer – og masse matglede, sier Fossing.

Ny middagsoppskrift hver mandag. Nycoplus har nylig inngått et samarbeid med Siri Fossing. Samarbeidet innebærer at Nycoplus har bedt Siri ta utgangspunkt i hverdagsmat som vi optimaliserer i tråd med tallerkenmodellen. Disse sunne og spennende middagsoppskriftene publiseres på nycoplus.no hver mandag de neste seks ukene.

– Sammen med Siri lager vi spennende, enkel og sunn hverdagsmat. Det vet vi at våre lesere vil verdsette. Vi håper og tror at leserne gleder seg like mye som oss til de kommende seks mandagene med nye oppskrifter, sier produktsjef for Nycoplus, Lise Bergan.

Blant middagsoppskriftene finner du blant annet godbiter som grønnsakspizza, squashlasagne og fargerik wok. Alle oppskriftene som presenteres er basert på tallerkenmodellen.

MATBLOGGER: Hver mandag de kommende seks ukene presenterer vi en spennende middagsoppskrift fra den populære matbloggeren Siri Fossing.

TallerkenmodellenTallerkenmodellen er en praktisk rettesnor som sørger for at du får i deg de næringsstoffene du trenger i løpet av en dag. ALLE måltider bør settes sammen etter denne modellen: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker.

1/3 av tallerkenen fylles med frukt, bær og grønnsaker.

Grønnsaker inneholder viktige vitaminer og mineraler, samt kostfiber. Benytt gjerne frosne grønnsaker.

1/3 av tallerkenen fylles med karbohydrater: poteter, ris, pasta og korn.

Velg gjerne fullkornsprodukter med høyt innhold av fiber for å få en metthetsfølelse som varer lenger. Det er også mest vitaminer og mineraler i fullkornsprodukter.

1/3 av tallerkenen fylles med proteiner: fisk, kjøtt, egg og belgvekster.

Velge magre kjøttvarianter, fet fisk og farseprodukter av fisk med høyt fiskeinnhold.

TALLERKENMODELLEN: ALLE måltider bør settes sammen etter denne modellen: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker.

Tallerkenmodellen kan kanskje høres teoretisk ut, men den er både praktisk og enkel å bruke i hverdagen. Ha den i bakhodet når du handler i butikken, og tenk på den både når du beregner hva som skal inngå i måltidet og når du fordeler maten på tallerkenen.

Foto: Siri Fossing/Nycoplus.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *