Tre tacoshell fylt med grønnsaker og tacokjøtt på en treplate

Slik gjør du favorittmaten sunnere

Kosthold/ernæring | 18. januar 2017

Det er ikke så mye som skal til for at familiens helgekos, som pizza, taco og pannekaker, skal bli litt sunnere. Her får du vite hvordan.

Mange kjente og kjære gjengangere på norske middagsbord er lite næringsrike og ikke helt i tråd med Tallerkenmodellen. Det er en praktisk rettesnor som sørger for at du får i deg de næringsstoffene du trenger i løpet av en dag: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker. ALLE måltider bør settes sammen etter denne modellen:

Det betyr selvsagt ikke at du skal fjerne favorittretter som pizza, taco og pannekaker fra helgekosen. Derimot kan du ta noen enkle grep som gjør disse rettene litt sunnere.

Taco. Taco er en kjent helgefavoritt i norske hjem. Et tips er å bytte ut kjøttdeigen med litt mindre fettrik karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Du kan også bruke strimler av kylling. Supplere gjerne karbonadedeigen med brune bønner. De er både sunne og vil gi en god metthetsfølelse.

Guacamole hører selvsagt med til tacokosen. Mange lar seg friste til å kjøpe ferdigbokser med guacamole, men den kan du heller lage selv. Hjemmelaget guacamole inneholder mer avocado, som er stappfull av vitaminer og mineraler – spesielt K-vitamin og B-vitaminet folat.

Til tacomiddagen er det selvsagt bare å fråtse i grønnsaker! Her er det nesten bare fantasien som setter grenser. Prøv deg frem med agurk, paprika, salat, tomat, løk, mais og bønner. Og lag gjerne din egen tomatsalsa av tomater, rødløk, chili, koriander, lime, olivenolje, salt og pepper.

Grønnsaker inneholder mye vitaminer, mineraler og kostfiber, og gir samtidig lite fett og energi. Grønnsaker er spesielt rikt på C-vitamin, B-vitaminet folat, A-vitamin og kostfiber.

Pizza. Pizzaen du kjøper i butikken kan inneholde mye fett og lite nyttige næringsstoffer. Lager du pizzaen selv, har du selvsagt bedre kontroll på hva den inneholder.

Et råd kan være å spise litt færre pizzastykker og heller fylle på med en frisk salat ved siden av. Et annet råd er å fylle pizzaen med grønnsaker, som sjampinjong, løk, tomater, paprika, squash og aubergine i skiver.

Her finner du oppskriften på en litt sunnere grønnsakspizza. Den er laget av fullkornsdeig og fylt med herlige grønnsaker og urter.

En lettere pizzavariant med mye grønnsaker
GRØNNSAKSPIZZA: Bytt ut «kjøpepizzaen» med en hjemmelaget pizza, slik som denne grønnsakspizzaen. Da har du muligheten til å lage en litt sunnere variant til helgekosen.

Pannekaker. Pannekaker er også en tradisjonsrik middagsfavoritt, spesielt i familier med små barn. Det er ikke så mye som skal til for å gjøre «pannekakedagen» litt sunnere. Bruk grovt mel i pannekanene, og benytt friske bær i stedet for syltetøy.

Dessuten kan du ha oppkuttede «ventegrønnsaker» mens pannekakene stekes – eller du kan lage en suppe ved siden av pannekakene, for eksempel denne grønnsakssuppen med figurer.

Pasta. Pasta med kjøttsaus er en klassisk middagsrett. Her kan du også erstatte kjøttdeigen med karbonadedeig, som inneholder mindre fett. Aubergine, squash, løk og friske tomater passer også ypperlig i en pastasaus, så får du med litt grønnsaker i middagen også.

Bruk også fullkornspasta. Den inneholder nemlig større mengde vitaminer og mineraler enn vanlig pasta. Dessuten er den rik på kostfiber, som er godt for fordøyelsen. Her finner du oppskriften på Pasta Bolognese med fullkornspasta.

Fiskepinner. I de ferdigpakkede fiskepinnene du kjøper i butikken er det ofte lite fisk. Hvorfor ikke forsøke å lage dine egne fiskepinner? Det er både enkelt og raskt, og smaker veldig godt. I denne oppskriften på hjemmelagde fiskepinner benyttes torsk.

Torsk er kalorifattig og rik på proteiner. Dessuten inneholder denne fisken mye D-vitamin, B12-vitamin og selen.

Lykke til med en litt sunnere hverdagsmat.

Kilde: Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Hovedbildet: Colourbox.

Bildet i teksten: Siri Fossing/Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *