Slik får du velfungerende muskler

Kosthold/ernæring | 6. juni 2016

Musklene sørger for kroppens bevegelser, både innvendig og utvendig. Visste du at flere vitaminer og mineraler bidrar til at musklene fungerer som de skal? Les hvilke her.

Musklene gjør kroppen i stand til å bevege seg, enten det er å gå, sykle, le, synge eller andre bevegelser. Hos en voksen person utgjør musklene tilnærmet halvparten av kroppsvekten, avhengig av alder, kjønn, arv, ernæring og treningstilstand.

Men visste du at musklene også beveger indre organer, som hjertet og tarmene? Musklene består nemlig av vev som trekker seg sammen (kontraherer) og sørger for bevegelse.

Ulike typer muskulatur. Det er vanlig å dele muskelvev inn i tre typer: Tverrstripet skjelettmuskulatur, glatt muskulatur og hjertemuskulatur.

Tverrstripet skjelettmuskulatur er viljestyrt muskulatur, det vil si at musklene trekker seg sammen når hjernen gir beskjed om det. Denne typen muskler finnes blant annet i armer og bein.

Glatt muskulatur befinner seg først og fremst i innvollsorganene i kroppen, men den finnes også i luftveier, blodårer, kjønnsorganer, urinveier og lignende. Denne muskulaturen er, i motsetning til skjelettmuskulaturen, ikke viljestyrt.

Hjertemuskulaturen kan nesten ses på som en blanding av tverrstripet muskulatur og glatt muskulatur, fordi den har likhetstrekk med begge grupper. Hjertemuskulaturen er tverrstripet, men i motsetning til skjelettmuskulaturen er den ikke viljestyrt.

Vitaminer og mineraler for muskelfunksjonen. Muskelceller trekker seg sammen først og fremst ved at de mottar et signal fra en nerveimpuls. D-vitamin, kalsium, magnesium og kalium er viktig for at disse impulsene skal overføres som de skal, og bidrar dermed til kroppens normale muskelfunksjon.

Det er viktig å påpeke at D-vitamin og de nevnte mineralene ikke bare er viktige for funksjonen i tverrstripet skjelettmuskulatur, men også for hjertemuskulatur og glatt muskulatur.

D-vitamin finner du i fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos og sild, samt fiskerogn og fiskelever. Dette vitaminet er også viktig for immunforsvaret, samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner. D-vitamin øker dessuten opptaket av kalsium i kroppen.

Kalsium får du i deg gjennom melk og meieriprodukter, samt grønne bladgrønnsaker, sesamfrø med skall og mandler. Dette mineralet er også viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, og bidrar dessuten til normal blodlevring og normal energiomsetning.

Magnesium finnes i poteter, grønnsaker og kornprodukter, men også i melk, meieriprodukter, kjøtt og fisk. Dette mineralet bidrar dessuten til normal energiomsetning og nervesystemets normale funksjon, samt vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner.

Kalium får du i deg gjennom frukt og grønnsaker, samt fisk og kjøtt. I tillegg til å bidra til normal muskelfunksjon, er kalium viktig for nervesystemets normale funksjon og for å opprettholde normalt blodtrykk.

TO I ÉN: Tilskuddet Magnesium + Calcium sørger for dagsinntaket av både kalsium og magnesium. Begge disse mineralene er viktig for velfungerende muskler.

Tilskudd. Et sunt gjennomsnittlig norsk kosthold dekker behovet for de fleste næringsstoffer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Dersom kostholdet ditt ikke dekker det anbefalte inntaket, har Nycoplus kosttilskudd som sørger for at du daglig får i deg tilstrekkelige mengder av vitaminene og mineralene som er viktig for kroppens muskelfunksjon.

Apotekets Tran Mild eller Omega-3 Basic er to gode alternativer for å sikre dagsbehovet av D-vitamin.

Alternativt kan du få i deg både D-vitamin og kalsium i tilskuddet Calcium + vitamin D, og du kan sikre dagsbehovet av både kalsium og magnesium ved å innta tilskuddet Nycoplus Magnesium + Calcium. Nycoplus’ kosttilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok kalsium, D-vitamin og andre vitaminer/mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

 

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *