Slik får du sterke tenner

Kosthold/ernæring | 30. mars 2016

Det viktigste du kan gjøre for tannhelsen din er å pusse tennene regelmessig. Men visste du at også flere vitaminer og mineraler bidrar til å vedlikeholde tennene? Les hvilke her.

Sunne, friske og ikke minst sterke tenner er noe alle ønsker seg. Det enkleste og mest elementære du kan gjøre for tannhelsen din er å pusse tennene regelmessig – helst to ganger om dagen, og gjerne med en myk tannbørste for å skåne tannkjøttet. Dette er viktig for å holde tennene rene og forhindre syreskader.

I tillegg bør du bruke tanntråd og munnskyll med fluor etter tannpussen. Dessuten bør du selvsagt gå jevnlig til tannlege/tannpleier for sjekk og grundig rens av tennene.

Vitaminer og mineraler for tennene. Det er ikke bare tannpuss, tanntråd og munnskyll som kan hjelpe deg til å få sunne og sterke tenner, for også flere vitaminer og mineraler er viktig for vedlikehold av tennene.

Kalsium, magnesium, fosfor og D-vitamin bidrar nemlig alle til å opprettholde normale tenner. I tillegg har også C-vitamin betydning for både tennenes og tannkjøttets normale funksjon.

Kalsium får du i deg gjennom melk og meieriprodukter, samt grønne bladgrønnsaker, sesamfrø og mandler. Nesten alt kalsiumet vi har i kroppen vår befinner seg i skjelettet og tennene. Dette mineralet er altså både viktig for tennene i seg selv, samt knoklene tennene fester seg til.

Mange norske kvinner får i seg for lite kalsium, i tillegg til at de taper mer fra skjelettet etter overgangsalderen. Dette fører blant annet til at én av to kvinner i Norge får benbrudd som følge av benskjørhet (osteoporose) i løpet av livet.

Magnesium er også en av byggesteinene i både skjelett og tenner, og over halvparten av kroppens lager av dette mineralet finnes i disse delene av kroppen. Gode kilder til magnesium i hverdagskosten er poteter, grønnsaker og kornprodukter, men også melk, meieriprodukter, kjøtt og fisk inneholder en del av dette mineralet.

Fosfor er også viktig for å opprettholde normale tenner, fordi salter av fosforsyre (fosfater) finnes i kroppen vår – særlig i knoklene, men også i tennene. Du finner fosfor i de fleste matvarer, men de beste kildene i hverdagskosten er melk og ost, rødt kjøtt, lever, naturris, havregryn og erter.

D-vitamin er også viktig for tennene. Årsaken er at D-vitamin øker opptaket av kalsium fra tarmen. Mangel på kalsium og/eller D-vitamin kan føre til skader i tannemaljen, det vil si å øke tannoverflatens porøsitet. Fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos og sild, samt fiskerogn og fiskelever, er gode kilder til D-vitamin.

C-vitamin har betydning for tennenes og tannkjøttets normale funksjon, fordi dette vitaminet bidrar til normal kollagendannelse. Kollagen er bindevevets viktigste protein, og bindevevet holder sammen kroppens vev og organer. Dette gjelder for eksempel hvordan tennene er festet til tannkjøttet og kjevebenet. C-vitamin får du i deg ved å spise frukt, grønnsaker og bær.

FOR TENNENE: Multitablettene Nycoplus Multi og kalsiumtablettene Nycoplus Calcium 500 mg sørger for at du får i deg vitaminer og mineraler som bidrar til å vedlikeholde tennene.

Tilskudd av vitaminer og mineraler. Et sunt gjennomsnittlig norsk kosthold dekker behovet for de fleste næringsstoffer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Dersom kostholdet ditt ikke dekker det anbefalte inntaket, har Nycoplus kosttilskudd som sørger for at du daglig får i deg riktige mengder av vitaminene og mineralene som er viktig for tennene.

Et forslag for å sikre kroppens behov for både C-vitamin, D-vitamin og magnesium, kan være multitablettene Nycoplus Multi 200, kombinert med kalsiumtablettene Nycoplus Calcium 500 mg. Nycoplus’ kosttilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

 

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *