Slik får du mer energi

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 6. november 2015

Mange opplever fra tid til annen at de ikke har krefter til alle hverdagens gjøremål. Årsaken kan være mangelfullt kosthold. Flere viktige vitaminer og mineraler bidrar nemlig til kroppens omsetning av energi. Les hvilke her.

Det er ingen tvil om at det du spiser og drikker påvirker både helsen og energinivået ditt. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet, er bra for både kropp og sjel. Helsedirektoratet anbefaler blant annet i sine kostråd å ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Dette er blant annet for å sikre kroppen riktig mengde næringsstoffer daglig – både makronæringsstoffene protein, karbohydrater og fett, men også mikronæringsstoffene vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Fett, karbohydrater og proteiner bidrar med energi som kroppen trenger for å opprettholde vitale funksjoner. Vitaminer, mineraler og sporstoffer bidrar ikke med energi, men er likevel viktige for mange ulike prosesser i kroppen – blant annet selve omsetningen av proteiner, fett og karbohydrater.

Lite energi. I en travel hverdag med jobb, fritidsaktiviteter og eventuelt barn, er det nok å henge fingrene i, og mange opplever fra tid til annen at de rett og slett ikke har krefter til alt som skal gjøres i løpet av en dag. Det kan oppleves som utfordrende for mange å spise sunt og variert i tråd med kostholdsanbefalingene, og årsaken til at man føler seg tappet for energi kan blant annet skyldes at man får i seg for lite vitaminer og mineraler gjennom kosten.

C-vitamin og syv av de åtte B-vitaminene (B1, B2, B3, B5, B6, B8 og B12), samt mineralene kalsium, kobber, jern, jod, magnesium, fosfor og mangan, bidrar til normal energiomsetning i kroppen. Hvordan skal du få i deg disse vitaminene? Her er vår oversikt:

C-vitamin

Gode kilder: Frukt, grønnsaker og bær, som nype, solbær, paprika, grønnkål, kiwi og appelsin.

B-vitaminer

Gode kilder: Egg, fisk, innmat, kjøtt, grove kornprodukter, meieriprodukter, nøtter og grønnsaker.

Kalsium

Gode kilder: Melk og øvrige meieriprodukter, samt grønne bladgrønnsaker, mandler, sesamfrø med skall og fisk med spiselige ben.

Kobber

Gode kilder: Fisk, skalldyr, grønne grønnsaker, nøtter, grove kornprodukter, tørkede belgfrukter og lever.

Jern

Gode kilder: Kjøtt, innmat, egg og grove kornprodukter.

Jod

Gode kilder: Fisk, skalldyr og meieriprodukter.

Magnesium

Gode kilder: Poteter, grønnsaker og grove kornprodukter.

Fosfor

Gode kilder: Rødt kjøtt, meieriprodukter, lever, havregryn, naturris og erter.

Mangan

Gode kilder: Hvetekli, grove kornprodukter, te, nøtter og tørkede belgfrukter som erter og bønner.

MULTITILSKUDD: Nycoplus Multi-tabletter inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, og sikrer kroppens daglige behov for viktige vitaminer og mineraler.

Tilskudd. Et sunt gjennomsnittlig norsk kosthold dekker behovet for de fleste næringsstoffer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Men om ikke kostholdet ditt dekker det anbefalte inntaket, har Nycoplus kosttilskudd som sørger for at du daglig får i deg riktige mengder av vitaminene og mineralene som er viktig for energiomsetningen.

Nycoplus Multi-tabletter inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, og sikrer kroppens daglige behov for de viktigste vitaminene og mineralene. Kombinerer du disse med Apotekets Tran Mild eller Omega-3 Høykonsentrert 500 mg, skulle du være godt dekket. Nycoplus’ kosttilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus her.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

 

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *