Slik får du fin hud

Kosthold/ernæring | 6. april 2016

Mange kvinner bruker både mye tid og penger på å pleie huden sin, slik at den holder seg frisk og fin. Men visste du at kostholdet, spesielt tilstrekkelig inntak av enkelte vitaminer og mineraler, er vel så viktig for huden?

De fleste kvinner er opptatt av å ha myk, ren og vakker hud, og hudkremer og andre hudprodukter er milliardindustri på verdensbasis. Men én ting er hva du smører på huden din og gjør med den, en annen ting er hva du fôrer den med fra innsiden.

Det beste du kan gjøre for å beholde en frisk og vakker hud er å spise og drikke riktig i hverdagen. Sjelden har klisjeen «skjønnheten kommer innenfra» vært mer dekkende enn i dette tilfellet.

Sunt og variert kosthold. Både det du spiser og det du drikker påvirker helsen din, og huden reflekterer på mange måter kroppens helsetilstand. De fleste vet allerede at det å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet, er gunstig for både kropp og sjel.

I sine kostråd anbefaler Helsedirektoratet et variert kosthold med blant annet mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, samt begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Vær forsiktig med solen. De fleste opplever at huden begynner å miste noe av sin naturlige evne til fornyelse fra midten av 20-årene. Selv om dette er svært individuelt, kan man i noen tilfeller begynne å se de første aldringstegnene allerede da.

Hudens aldring skyldes i stor grad solen. Derfor er det viktig å være forsiktig med solstrålene, samt beskytte seg med solkrem. Gener, sigarettrøyk, stress, usunn livsstil og dårlig kosthold er andre faktorer som fører til tidlig aldring av huden.

Vitaminer og mineraler for huden. Et godt råd for frisk og sunn hud er å innta nok væske, og vann er å foretrekke. Et typisk aldringstegn er tørr hud som følge av for lite væske i kroppen.

I tillegg er det viktig å tilføre huden fuktighet fra innsiden gjennom tilstrekkelig inntak av omega-fettsyrer (3, 6 og 9). Slike fettsyrer finner man først og fremst i fet fisk som laks, ørret og makrell, men også i margarin, oljer og tran.

Tilstrekkelig inntak av mineralene jod og sink, samt A-vitamin og B-vitaminene riboflavin, biotin og niacin, er spesielt viktig for å opprettholde normal hud.

Hvordan skal du få i deg disse vitaminene og mineralene? Her er vår oversikt:

Jod

Gode kilder: Fisk, som torsk og lyr, samt sjømat som hummer. Geitost, prim og eggeplomme inneholder også mye jod.

Sink

Gode kilder: Innmat, kjøtt, skalldyr, grove kornprodukter og meieriprodukter.

A-vitamin

Gode kilder: Tran, innmat, helmelk, ost, fet fisk, smør og margarin, samt grønnsaker som gulrot, søtpotet, nype, brokkoli og spinat.

B-vitaminer

Gode kilder: Egg, fisk, innmat, kjøtt, grove kornprodukter, meieriprodukter, nøtter og grønnsaker.

I tillegg kan det være nyttig å vite at C-vitamin bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for hudens normale funksjon. Mineralet kobber bidrar for øvrig til normal hudpigmentering.

MULTITILSKUDD: Nycoplus Multi-tabletter inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, og sikrer kroppens daglige behov for viktige vitaminer og mineraler.

Tilskudd. Et sunt gjennomsnittlig norsk kosthold dekker behovet for de fleste næringsstoffer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Men dersom ikke kostholdet ditt dekker det anbefalte inntaket, har Nycoplus kosttilskudd som sørger for at du daglig får i deg riktige mengder av vitaminene og mineralene som blant annet er viktig for huden din.

Nycoplus Multi-tabletter inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, og sikrer kroppens daglige behov for de viktigste vitaminene og mineralene – som de som bidrar til fin hud: jod, sink, A-vitamin og B-vitaminer.

Omega-3 Multi inneholder også disse vitaminene og mineralene, samt at du i tillegg får i deg tilstrekkelig med omega-fettsyrer.

Nycoplus’ kosttilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *