Slik får du et sunt hjerte

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 20. januar 2016

Nok fysisk aktivitet og et næringsrikt og variert kosthold er velkjente råd for et sunt hjerte. Men visste du at tilstrekkelig inntak av omega-3-fettsyrer og B-vitaminet tiamin er spesielt viktig for hjertet ditt?

Hjertet er vår viktigste muskel, og har som oppgave å transportere blod rundt i kroppen slik at celler og vev kan motta oksygen og næringsstoffer. Ifølge Nasjonalforeningen for folkehelsen er røyking, for lite fysisk aktivitet og usunt kosthold de vanligste risikofaktorene for å utvikle hjerte- og karsykdommer.

Dessuten kan man være arvelig disponert. Det er også viktig å vite at når flere av disse risikofaktorene opptrer samtidig, øker risikoen for hjerte- og karsykdom betraktelig.

Faktisk lever 600.000 nordmenn i dag med hjerte- og karsykdom. Selv om dødeligheten av disse sykdommene har gått kraftig ned de siste 40 årene, er fremdeles denne sykdomsgruppen den vanligste dødsårsaken her til lands.

Hjerteråd. Arvelige disponering som risikofaktor for hjerte- og karsykdom er det dessverre lite man kan gjøre med, men livsstilen vår kan vi selv bestemme over. Med enkle og grunnleggende endringer i levevaner kan alle redusere sin risiko for hjerte- og karsykdom. Her er noen generelle hjerteråd fra Nasjonalforeningen for folkehelsen:

– Kutt tobakken

– Vær i fysisk aktivitet en halv time daglig, når du er voksen

– Vær i fysisk aktivitet en time daglig, når du er barn

– Spis mer fisk, frukt, grønnsaker og grove kornprodukter

– Spis mindre fete meieri- og kjøttprodukter

– Velg oljer, plantemargarin, nøtter, avokado og oliven

– Vær forsiktig med sukker og alkohol

– Kjenn ditt blodtrykk og dine kolesterolverdier

OMEGA-3: To Nycoplus Omega-3-kapsler daglig sørger for at du får i deg tilstrekkelig med omega-3-fettsyrer.

Flere av disse hjerterådene er altså relatert til kostholdet, og spesielt det å spise fisk, først og fremst fet fisk, er viktig for å holde hjertet sunt og friskt. Den viktigste årsaken til det er at fet fisk blant annet inneholder viktige omega-3-fettsyrer.

Omega-3. Omega-3 er en gruppe livsnødvendige fettsyrer som kroppen er avhengig av for å fungere optimalt. Kroppen lager ikke omega-3 selv, så man må tilføre disse fettsyrene jevnlig via mat eller kosttilskudd. De beste kildene til omega-3 er fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild, samt tran/tranprodukter, som Apotekets Tran Mild og Omega-3 Basic fra Nycoplus.

Det er bevist at omega-3 har en gunstig effekt på hjertet, og studier viser også at disse fettsyrene er viktig for hjernens og synets utvikling, samt konsentrasjonsevnen.

Tiamin. B1-vitamin, eller tiamin, er et vannløselig vitamin som ikke lagres i kroppen. Tiamin har også en gunstig effekt på hjertet. I tillegg er dette vitaminet viktig for nervesystemets normale funksjon, samt normal energiomsetning og normal psykologisk funksjon.

Tiamin finnes i de fleste matvarer fra dyreriket og i mange fra planteriket. I hverdagskosten vår er grove kornprodukter, kjøtt, innmat, meieriprodukter, grønnsaker, frukt, bær og poteter viktige kilder til dette vitaminet.

Et du usikker på om du får i deg helsemyndighetens anbefalte dagsinntak av B1 og andre B-vitaminer, har Nycoplus flere B-vitamintilskudd til ulike behov, blant annet B-kompleks tabletter.

Nycoplus’ kosttilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

 

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *