Slik får du et godt immunforsvar

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 28. oktober 2015

Et godt immunforsvar er viktig for å holde seg frisk. Visste du at flere vitaminer og mineraler bidrar til et godt immunforsvar? Her får du vite hvilke.

Høsten og vinteren er forkjølelses- og influensasesong for mange nordmenn. Kroppens immunforsvar, med de hvite blodcellen i spissen, jobber kontinuerlig for å bekjempe biologiske fremmedlegemer. Selv om alle blir forkjølet eller får influensa en gang i blant, er det likevel noen grep du selv kan ta for at immunforsvaret skal fungere normalt.

Balansert kosthold og fysisk aktivitet. Et godt utgangspunkt for å holde seg frisk og rask er å følge Helsedirektoratets råd for kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.

Helsemyndighetene anbefaler at voksne og eldre er i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken, mens barn og unge bør ha dobbelt så mye. Innen kosthold og ernæring er hovedrådet å ha et variert og balansert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, samt begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Dette bidrar blant annet til at du får i deg anbefalt daglig inntak av viktige vitaminer og mineraler.

Vitaminer og mineraler for immunforsvaret. Vitaminer og mineraler er viktig for en rekke funksjoner i kroppen, og noen av dem er spesielt viktige for å opprettholde immunforsvarets normale funksjon. Dette gjelder A-vitamin, C-vitamin, D-vitamin og B-vitaminene B6, B12 og folat, samt mineralene jern, kobber, selen og sink.

Hvordan skal du få i deg disse vitaminene og mineralene? Her er vår oversikt:

A-vitamin

Gode kilder: Tran, innmat, helmelk, ost, fet fisk, smør og margarin, samt grønnsaker som gulrot, søtpotet, nype, brokkoli og spinat.

C-vitamin

Gode kilder: Frukt, grønnsaker og bær, som nype, solbær, paprika, grønnkål, kiwi og appelsin.

D-vitamin 

Gode kilder: Fet fisk som makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever. I Norge er også margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin.

B-vitaminer

Gode kilder: Egg, fisk, innmat, kjøtt, grove kornprodukter, meieriprodukter, nøtter og grønnsaker.

Jern

Gode kilder: Kjøtt, innmat, egg og grove kornprodukter.

Kobber

Gode kilder: Fisk, skalldyr, grønne grønnsaker, nøtter, fullkornsprodukter, tørkede belgfrukter og lever.

Selen

Gode kilder: Grove kornprodukter, fisk, skalldyr, innmat og kjøtt.

Sink

Gode kilder: Innmat, kjøtt, skalldyr, grove kornprodukter og meieriprodukter.

Slik får du et godt immunforsvar - bilde inni teksten
TILSKUDD: Nycoplus Multi-tabletter og Apotekets Tran Mild sørger for ditt daglige inntak av mineraler og vitaminer som er viktig for et godt immunforsvar.

 

Tilskudd. Et sunt gjennomsnittlig norsk kosthold dekker behovet for de fleste næringsstoffer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Men dersom ikke kostholdet ditt dekker det anbefalte inntaket, har Nycoplus kosttilskudd som sørger for at du daglig får i deg riktige mengder av vitaminene og mineralene som er viktig for et godt immunforsvar.

Nycoplus Multi-tabletter inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, og sikrer kroppens daglige behov for de viktigste vitaminene og mineralene. Kombinerer du disse med Apotekets Tran Mild eller omega-3-kapsler, skulle du være godt dekket. Nycoplus’ kosttilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Er du usikker på om du får i deg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus her.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *