Slik får du de minste til å spise frukt og grønt

Gravid/barn | 4. mai 2015

Frukt og grønnsaker i ulike former bør være en viktig del av kostholdet fra seks måneders alder, men mange foreldre opplever at det kan være utfordrende. Sjekk våre tips til hvordan du skal få de minste til å spise frukt og grønt.

Helsedirektoratet anbefaler at spedbarn får morsmelk som eneste næring de første seks levemånedene. Når barnet er et halvt år gammelt, øker behovet for energi og næringsstoffer utover det morsmelken eller eventuelt morsmelkerstatningen gir.

Dette er altså tidspunktet der fast føde gradvis og forsiktig kan introduseres.

Barnets første kosthold bør settes sammen av matvarer med et høyt innhold av nødvendige næringsstoffer, som for eksempel sammalt mel og produkter av sammalt mel, grøt tilsatt jern, poteter, naturris, grovt brød og kornblandinger, magert rødt og hvitt kjøtt, fisk, bønner, linser og erter og planteoljer, og ikke minst frukt, bær og grønnsaker.

Husk at barnets første mat- og spisevaner er med på å legge grunnlaget for matglede senere i livet, og gode matvaner er en viktig forutsetning for god helse.

DELTA: La barna ta del i tilberedningen av frukt og grønt, slik at de blir bedre kjent med råvarene.
DELTA: La barna ta del i tilberedningen av frukt og grønt, slik at de blir bedre kjent med råvarene.

Smaksprøver

Når man innfører fast føde fra barnet er seks måneder gammelt, dreier det seg først og fremst om små smaksprøver – kanskje så lite som en teskje. Grøt eller most banan er en favoritt blant mange småbarnsforeldre som det første barn smaker på av fast føde.

Etter hvert som barnet blir en mer erfaren spiser, er det vanlig å utvide repertoaret med for eksempel kvernet kylling med ris og gulrot, dampet laks med tomat og potet, eller grønnsakslapskaus med kalvekjøtt. Det viktigste er å velge råvarer av god kvalitet, og grønnsakene må vaskes og renses grundig før bruk.

Et tips er å mose alt med stavmikser; da blir det enklere for barnet å få det i seg.

Mat i biter

Når barnet er blitt 7-8 måneder, øker interessen for større biter av mat. Bananskiver, halve jordbær, potetbiter eller godt kokte gulrotbiter er smarte tips i denne perioden. Bama anbefaler at maten er bløt og lett å svelge, slik at barnet ikke setter noe i halsen.

Man burde derfor vente litt med hele druer og nøtter samt harde biter av frukt og grønnsaker til barnet er litt eldre. Et godt tips er også å servere grønnsaker i middagene, enten most som puré eller som finhakkede biter etter hvert.

Fem om dagen

Fra ettårsalderen anbefaler Helsedirektoratet at barnet får minst fire hovedmåltider i løpet av dagen. Tre av måltidene bør ha brød, grøt eller kornblandinger som basis. Hvis barnet er sultent mellom måltidene, kan man gjerne gi frukt og grønnsaker.

Også barn i denne alderen har behov for fem porsjoner med frukt og grønnsaker om dagen, inkludert bær og juice. Her er det ikke snakk om samme porsjoner som voksne, men barneporsjoner som et halvt eple, en halv banan, en tredels gulrot, en mandarin eller en neve druer, avhengig av barnets alder.

Som for voksne bør ikke juice være en tørstedrikk, og maks et lite glass daglig anbefales.

Egenvilje

Fra ettårsalderen utvikler også mange barn en sterk egenvilje, og mange kan oppleve at det kan være vanskelig å få i dem frukt og grønnsaker. Kanskje de bare vil ha bestemte matvarer, ikke vil smake på ny mat eller rett og slett er småspiste.

Noen grønnsaker, som kål, løk og brokkoli, smaker bittert, mens kokte grønnsaker utløser en viss skeptisisme fordi de blir litt bløte.

Her er fem tips til deg som sliter med å få de minste til å spise frukt og grønt:

1. Ha noe over grønnsakene som «skjuler» den bitre delen av smaken. 

Det kan for eksempel være revet eller smeltet ost, smøreost, dipp eller salatdressing.

2. Lag en figur.

Ingenting er mer appellerende for barn enn en figur av frukt eller grønnsaker. Det kan være å kutte gulrot eller stangselleri til smale utgaver, å bruke en pepperkakeform til å lage figurer av neper, kålrot eller poteter, eller å bruke en spesialkniv til å forme spennende mønstre ut av en tomat eller agurk.

3. «Gjem» frukt eller grønnsaker i maten.

Det man ikke ser, har man ikke vondt av. Lag puré eller grønnsaksjuice og rør det inn i kjøttkaker, eller bruk det i saus, supper eller gryter. Du kan også lage potetmos med gulrot, sellerirot, pastinakk eller brokkoli.

4. Ta barna med i planleggingen

La barnet bli med i butikken og la han eller hun få velge en frukt eller grønnsak selv. Et annet tips er å la barnet få være med å lage handlelisten, og så selv finne frem i frukt- og grønt-avdelingen. Ta gjerne barnet med i en salatbar, og la det plukke selv. Husk å følge med på hva som velges og snakk om det.

5. Lag smoothie.

Bland fargerike frukt og grønnsaker, og kjør det sammen med eplejuice i en blender. Vips så har du en sunn og frisk smoothie full av vitaminer og mineraler.

Kilde: Bama

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *