Slik dyrker du dine egne grønnsaker

Diverse, Frukt og grønt | 5. juni 2015

Du trenger ikke være hagespesialist for å dyrke egne sunne og friske grønnsaker. Alt som skal til er en liten hageflekk, en vinduskarm eller et par små potter. Her deler programleder Mette Stensholt Schau fra NRK1-programmet Grønn glede sine beste og enkleste dyrketips.

Det populære hageprogrammet Grønn glede er nå inne i sin 14. sesong på NRK1, og programleder Mette Stensholt Schau deler gjerne sine beste dyrketips med Nycoplus sine lesere.

– Alt man har lyst til å putte i maten, er morsomt å dyrke selv, sier Stensholt Schau.

Hennes dyrkefavoritter er urter, poteter og tomater – fordi det er så enkelt.

– Dette tar heller ikke så mye plass og kan plantes innimellom andre blomster i et bed eller i en verandakasse. Det samme gjelder salat og reddik. Det kan du så selv rett ut i hagen på et sted med sol, sier hun.

Hun forteller at urter som timian, basilikum og mynte også er ypperlig å plante inne i små krukker, hvis du bare har en vinduskarm til rådighet.

– Det er viktig å huske at basilikumplanten helst skal settes inne når det er kaldt ute om natta, men for de andre urtene er ikke dette nødvendig, forklarer Schau.

Vitaminer og mineraler i urter

Hver og én av krydderurtene inneholder ulike vitaminer og mineraler. En fellesnevner for de alle er C-vitamin. I tillegg er timian rik på jern og kalsium. Basilikum, som er en av våre mest brukte krydderurter, inneholder både A-, B og K-vitamin, i tillegg til C-vitamin. I mynte finner vi både A- og C-vitamin.

Gartner Tom Egeberg Hvål og programleder Mette Stensholt Schau
Gartner Tom Egeberg Hvål og programleder Mette Stensholt Schau

C-vitamin har positiv innvirkning på veldig mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet.

Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. I tillegg er krydderurtene med på å stimulere fordøyelsen. De er også en gunstig smakstilsetning til diettmat siden de ikke inneholder salt.

Slik sår du

Fyll jord i en potte, avkuttet melkekartong eller lignende og trykk den lett sammen, videre drysser du frøene og avslutter med litt jord over. Et godt råd er å lese på pakken hvor dypt frøene skal plantes og hvor tett de skal være. Videre trykker du lett ned og vanner forsiktig.

Til slutt dekker du potten med plast frem til det har vokst fram noen blader på spirene, deretter tar du plasten av. Potten bør helst stå i en solrik vinduskarm.

Dyrk poteter med barna

– Poteter er både enkelt og morsomt å dyrke selv. Det er også en flott aktivitet å gjøre sammen med barn for at de skal tilegne seg kunnskap om hvor poteten kommer fra, sier Schau.

Poteten inneholder rikelig med kalium. Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon og normal muskelfunksjon. Potet inneholder også noe C-vitamin. En viktig ting å huske på er at nyhøstede poteter inneholder mer C-vitamin enn poteter som er lagret.

Skal du prøve deg på å dyrke poteter, anbefales det å kjøpe poteter fra hagesenter eller hos de mange settepotetfirmaene.

– Poteter skal settes lyst til de har begynt å gro. Sett dem gjerne i en stor kasse eller rett i bakken. Ikke legg dem så dypt først, bare så jorda dekker. Etter hvert som potetgresset blir lengre, legger du mer jord opp over potetplanten, sier Schau.

Hun legger også til at poteter aldri skal ligge åpent i lyset etter at de er satt i bakken. Da kan de bli grønne og giftige.

Fra poteter til tomater

Schau anbefaler også å dyrke den populære og anvendelige tomaten. Den er kalorifattig og rik på både A- og C-vitamin.

– Tomater er perfekte å ha i en potte på verandaen eller på balkongen til de vokser seg store og fine. Tomatene må du vanne jevnlig med gjødselsvann for at de ikke skal sprekke underveis.

Har du en litt større hage å benytte deg av, anbefaler Schau å dyrke rabarbra, solbær og ripsbær. De er lette å så, og de klarer seg godt på egenhånd.

Hvis du vil ha en liten utfordring, kan du prøve deg på purre, kål og gulrot. Dette er derimot grønnsaker Schau selv sliter med.

– Purre, kål og gulrot har jeg ikke lykkes med selv ennå. Det krever nok mer oppfølging enn jeg har tid til, forteller hun.

Her finner du mer informasjon om NRK1-programmet Grønn glede.

Begge foto: NRK/John-André Samuelsen.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *