Slik blir du kvitt søtsuget

Kosthold/ernæring | 6. januar 2016

Synes du det er vanskelig å venne av kroppen etter julens fråtsing i sjokolade, kaker, marsipan og andre godsaker? Her er ti tips til hvordan du kvitter deg med søtsuget på nyåret.

Julen er full av fristelser, og de fleste koser seg med både sjokolade, marsipan og kaker i julehøytiden. Det er selvsagt greit, for det viktigste er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul.

Likevel kan julens vaner lett bli en del av hverdagen nå på nyåret, og det kan oppleves som vanskelig å bli kvitt søtsuget. Det er ikke uten grunn av vi nå er inne i høysesong for sunne nyttårsforsetter og nyttårsslanking.

Sukkerrus. Økt blodsukker fra både sukker og stivelse øker hjernenes produksjon av signalstoffene serotonin og dopamin. Disse stoffene regulerer blant annet humøret og søvnen, reduserer smerte og matlyst og virker beroligende – en slags «sukkerrus».

Det er på en måte kroppens naturlige antidepressiva, og denne kortvarige «rusfølelsen» som sukker og raske karbohydrater gir kan faktisk føre til avhengighet.

Regelmessige måltider. Høyt sukkerinntak kan også føre til at du blir mett og ikke får i deg den maten og de næringsstoffene kroppen trenger, eller at du spiser både søtsaker og mat – og da blir gjerne vektøkning resultatet.

Regelmessige måltider og en god porsjon viljestyrke er et greit utgangspunkt for å komme tilbake til hverdagens rutiner, samt noen gode tips og råd.

FRUKT: Innta frukt i stedet for sjokolade og annet «godis» når søtsuget melder seg! Da får du også i deg viktige vitaminer og mineraler.

Ti tips til hvordan du kvitter deg med søtsuget:

  1. Vær bevisst på forskjellen mellom sug og sult. Det er ikke sikkert du faktisk er sulten når suget melder seg. Ved å innta regelmessige måltider sørger du for at blodsukkeret ikke blir for lavt.
  2. Vær bevisst når søtsuget melder seg, og lag rutiner for hvordan du skal håndtere denne situasjonen.
  3. Forsøk å få tankene over på noe annet når søtsuget kommer. Gjør gjerne husarbeid, måk snø eller gå en tur med hunden i stedet.
  4. Ikke spis søtt når du føler deg nedfor. Bruk andre metoder enn spising.
  5. Spis frukt og nøtter i stedet, for eksempel en søt appelsin eller en frisk smoothie.
  6. Begrens inntaket av kaffe og alkohol. En kopp te kan hjelpe, gjerne med litt melk og kanskje en halv teskje honning. Uansett er vann den beste tørstedrikken.
  7. Ta vekk godteriskålen og flytt sunnere alternativer til øyenivå i kjøleskapet og matskapet. Oppkuttet frukt er et godt alternativ å ha lett tilgjengelig.
  8. Ikke spis foran TVen, men nyt måltidene på kjøkkenet eller i spisestuen. Poenget er at du ikke skal forbinde søtspising med tv-kos.
  9. Sørg for å få nok søvn og unngå stress. Mat kan nemlig føles avstressende. Stress ned med andre gjøremål i stedet.
  10. Et kjent kjerringråd mot søtsug er å spise en liten sitronbåt eller pusse tennene. Da smaker ikke sjokoladen så godt lenger. Tyggegummi kan også være en fin avledning for søtsuget.

Lykke til!

Kilder: Vektlubb.no, KK.no og Klikk.no.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *