Slik beholder du formen i sommerferien

Uncategorized | 30. juni 2016

Sommerferien er tid for rolige dager og avslapning, men husk at din fysiske form er ferskvare. Her får du noen tips til hvordan du beholder formen i ferien.

Om sommeren er det mange som tar seg en velfortjent pause fra sitt faste treningsmønster. Det er glissent på treningsstudioene, og den organiserte idretten har sommerpause. Det betyr ikke at du trenger å ligge på latsiden i hele sommer.

God fysisk form er nemlig ferskvare, og tar du treningsfri i ukesvis, eller månedsvis, må du starte helt på null med treningen når hverdagen starter til høsten.

Studier viser faktisk at oksygenopptaket (det mest brukte målet på fysisk form) reduseres betydelig etter bare få ukers hvile. Derfor er det lurt å ikke ta helt treningsfri, men heller tenke alternativt på treningen i sommer.

Helsegevinster. Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre bør være i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken. Barn og unge bør ha det dobbelte, altså minst 60 minutter hver dag. Dessuten bør alle redusere stillesittingen i løpet av en dag.

Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er ubestridelige. Med økt fysisk aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles. De som er fysisk aktive er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Alternative treningsformer. En liten pause fra treningsrutinene i sommerferien er kanskje både nødvendig og lurt for mange. Det er heller ikke så enkelt å trene som i hverdagen når man er på hytta, i båten eller på sydentur.

Alternative treningsformer- og rutiner kan være bra for motivasjonen og for å eventuelt restituere seg fra småskader. Men det å ta helt fri fra fysisk aktivitet i sommer, er altså ingen god løsning for deg som er opptatt av å beholde den fysiske formen.

Når du er på ferie, er det derfor smart å prøve ut nye treningsformer. Husk at kroppen ikke «ser» hva slags aktivitet du holder på med; den er mest opptatt av å være i bevegelse på en eller annen måte.

Sommerferien er en fin tid for å tenke alternativt på treningen. Svømming, vannski, ballspill med barna, kajakkpadling tennis etc. er alle fine aktiviteter som passer ypperlig om sommeren.

Utforsk nye steder med aktivitet. Mange blir motivert av å trene i andre omgivelser. Bruk for eksempel stranden til å ta en gåtur eller joggetur, eller legg ut på svømmetur i havet. Bruk gjerne morgenen eller kvelden til fysisk aktivitet om det blir for varmt på dagtid.

Har du tenkt på at det å ta beina fatt er den beste måten å bli kjent med et nytt sted? Er du for eksempel på storbyferie, bør du prøve en gåtur eller joggetur i byens gater tidlig en morgen. Da får du garantert sett mye av byen og kommer tett innpå lokalbefolkningen.

Ønsker du å shoppe i ferien? På en lang og god shoppingrunde tilbakelegger du mange kilometer til fots, og gåturer er også fin fysisk aktivitet.

SIGHTSEEING TIL FOTS: Det å ta beina fatt er fin trening og samtidig en ypperlig måte å bli kjent med et nytt sted eller en ny by.

Bruk kortere tid. Et typisk kjennetegn for aktive mennesker i ferien, er at de bruker kortere tid på treningen. Sommerferien er ikke skapt for lange og tunge treningsøkter. Man må jo huske å hvile litt også.

Derfor anbefales intervalltrening for å få gjennomført korte, men intense økter. Dette er også den beste måten å få forbrent kalorier på kort tid.

Alternativ styrketrening. For deg som trener styrke, er det kanskje ikke så lett å finne et treningsstudio der du er på ferie. Husk at det er mange styrkeøvelser du kan gjøre uten styrkeapparater og vektstenger.

Bruk kroppen som belastning, og kjør på med sit-ups, push-ups, spensthopp og utfall, eller vær kreativ og løft det du finner – som stoler, kofferter, bord etc.

Har du tenkt på at en full vannflaske kan fungere som en treningsmanual? Ta gjerne med en treningsstrikk i kofferten. Den veier svært lite og kan benyttes til mange ulike øvelser.

Å trene sammen med noen er ekstra motiverende. Ta med kona/mannen, og eventuelt barna også, på aktivitetene. Det gir både kvalitetstid og helsegevinst for alle som er med.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *