Skogsbærsmoothie med C-vitamin og kalsium

Uncategorized | 23. februar 2015

Denne deilige og vitaminrike skogsbærsmoothien med blåbær, bjørnebær og banan er stappfull av C-vitamin og kalsium. Her er oppskriften.

Skogsbær er egentlig en samlebetegnelse for bærsorter som vokser vilt på den nordlige halvkule, og disse bærene er vanligvis proppfulle av viktige vitaminer og mineraler. Denne smoothien er intet unntak.

I denne oppskriften brukes det blåbær og bjørnebær. Begge bærene er rike på C-vitamin.

C-vitamin har positiv innvirkning på svært mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er også med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

Rik på kalsium

Yoghurt er et melkeprodukt og inneholder derfor kalsium. Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner. Det bidrar også til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. I tillegg bidrar kalsium til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt.

Les mer om hvorfor du trenger kalsium her

Dette trenger du til fire porsjoner:

  • 5 dl yoghurt naturell eller biola mild yoghurt
  • 2 dl dypfryste blåbær
  • 1 dl dypfryste bjørnebær
  • 1 stk banan

Slik gjør du:

Hell yoghurt i en blender/foodprosessor. Tilsett dypfryste bær. Har du ikke dypfryste bær/frukt, tilsett isbiter. Ha i banan. Kjør blandingen i ca 40 sekunder, eller til alt er blandet og blitt en jevn drikk.

Oppskrift og bilde er hentet fra melk.no

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *