Skeiet ut litt mye i julen? Fortvil ikke

Diverse | 6. januar 2014

det er nemlig det du spiser mellom nyttår og jul som er viktig for helsen, ikke det du får i deg mellom jul og nyttår!

Det er lov å kose seg litt ekstra i julen. Mange bytter ut tradisjonell julemat og julegodt med «sunnere» alternativer, men det behøves ikke. Ofte er det bedre å tenke på mengden du spiser. Mange går i den fellen at de spiser ekstra mye av såkalte sunnere alternativer. Mørk sjokolade, tørket frukt og usaltede nøtter gir flere næringsstoffer enn julekaker og marsipan, men disse bør også nytes med måte, siden energiinnholdet er høyt. Dette gjelder også sukkerfrie julekaker.

Selv om juletiden ga rom for å skeie ut litt ekstra, håper vi likevel at du beholdt noen av de gode rutinene og vanene. Ekstra fritid gir mulighet for å være litt ekstra fysisk aktive. Selv om deler av landet ikke har hatt de store snømengdene for ski og aking, er jo lek med barna og gåturer under stjernehimmelen morsomt både for både små og store.

Selv om du i julen har spist ekstra av fet fisk som rakfisk, sild og ansjos, bør du ikke ta ferie fra de tilskuddene du eventuelt pleier å ta. Midt i mørketida er det jo spesielt viktig å huske på den daglige dosen med vitamin D.

Vi ønsker deg og dine et riktig godt og sunt 2014.

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *