Skaff deg en treningspartner

Uncategorized | 15. januar 2016

Skaffer du deg en å trene sammen med, blir det både artigere og mer motiverende å komme i gang med treningen nå på nyåret.

Nytt år, nye muligheter! Synes du selv at det ble for lite fysisk aktivitet i 2015, og kanskje du har som nyttårsforsett å trene mer i 2016? Skaffer du deg en treningspartner, blir det garantert både enklere, morsommere og mer motiverende å komme i gang med treningen. Vi snakker ikke om en kostbar personlig trener, men en venn eller venninne du kan trene sammen med.

Helsegevinster. Det er liten tvil om at regelmessig fysisk aktivitet gir positive helsegevinster. Økt fysisk aktivitet kan både forebygge og behandle ulike helseproblemer, og reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker.

Er du lite aktiv fra før, vil du få stor effekt av mer aktivitet. De som er fysisk aktive ofte er i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

30 minutter daglig. Helsedirektoratet anbefaler alle voksne å utøve fysisk aktivitet i minst 30 minutter med moderat til høy intensitet daglig. Derfor har de kampanjen «dine30». Den oppfordrer også voksne til å redusere stillesittingen i løpet av en dag.

Med høy intensitet kan det holde med noe mindre, eller man kan kombinere for eksempel moderat og høy intensitet. Flere minutter fysisk aktivitet, eller aktivitet med høyere intensitet, øker helsegevinsten. Det anbefales at aktiviteten du utfører varer i minst ti minutter daglig.

Tren sammen. Vi mennesker er ikke skapt for å være alene, i hvert gjelder det de fleste av oss – også når man trener. En god løsning kan være å skaffe seg en treningspartner. Da blir treningen mye artigere og mer motiverende, og du har minst én god grunn til å trene.

Ingen vil svikte en venn eller venninne som står og venter på deg, og du føler deg straks mer forpliktet til å faktisk komme deg ut av husets fire vegger. Lag en plan sammen, og forsøk å holde den så godt dere kan. Planen bør bestå av hva og hvor dere skal trene, samt dag og tidspunkt.

TUR MED HUNDEN: Hunden kan også være en fin treningspartner og en god motivasjon for å komme seg ut i aktivitet.

Gjør avtaler. Det å ha en treningspartner med noenlunde sammen målsetting og fysisk utgangspunkt som deg selv, vil gi mange fordeler. Når du først er på plass og treningen er i gang, er det fint med en partner som gir deg et ekstra push når du egentlig ikke orker.

En treningspartner trenger ikke nødvendigvis å være din beste venn. Det er ikke intime betroelser som er det viktigste med en treningspartner, selv om det kan være hyggelig å skravle litt under treningsøkten. Selve treningsøkten og treningsutbyttet bør være hovedfokuset – det er jo i bunn og grunn årsaken til at dere møtes.

Driver du med øvelser som fordrer god teknikk, som løping og styrketrening, kan også treningspartneren fungere som en nyttig veileder. Det er enklere å korrigere teknikk for den som ser deg utenfra. Da kan dere også diskutere ulike øvelser, fremgang og målsettinger. Husk å skryte av hverandre når fremgangen kommer. Det gir ekstra motivasjon.

Ulike typer treningspartnere. Den vanligste treningspartneren er en venn eller venninne, som du både kan ha det sosialt med og få treningsutbytte sammen med. Men du kan også vurdere andre typer treningspartnere, som for eksempel familien eller hunden. Legger du opp til en familieaktivitet med barna, som klatring, orientering eller rett og slett en gåtur i skogen, får hele familien mosjon også. Eller du kan ta med poden i barnevognen på en gåtur eller joggetur.

Som alle vet må hunden luftes, uansett årstid, og det kan du benytte til å ta en gåtur, joggetur eller skitur sammen med din firbente venn. Det blir kanskje ikke så mye dialog underveis, men treningsutbyttet kan bli like bra som med en venn eller venninne.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *