Sjømaten er best om vinteren

Vitaminer/mineraler | 6. februar 2018

Det finnes flere gode grunner til å unne seg en smak av sommer i vinterkulda. Visste du at vinteren er høysesong for flere typer skalldyr og fisk?

 

I Norge har vi sjømat i verdensklasse, men selv om sjømat er synonymt med sommer for mange så er både smaken og konsistensen best om vinteren, når det er kaldt i havet. Vintermat med smak av sommer, altså.

 

Fyll energilagrene med næringsrik sjømat

Mørke og kalde vinterdager kan gjøre at vi føler oss slappe og energiløse. I tillegg til å smake sommer inneholder sjømat viktige næringsstoffer som blant annet jod og vitamin B12 som bidrar til normal energiomsetning og selen som opprettholder immunsystemets normale funksjon.

 

Har du fått med deg disse fem tipsene til hvordan du kan komme deg ut av vinterdvalen?

 

Blåskjell

Blåskjell har sesong gjennom hele året, men de aller beste blåskjellene høstes om høsten og vinteren. Det er da de er på sitt mest sødmerike, frodige og delikate. De lilla-blå skjellene er ekstra smakfulle dampet, i supper eller med pasta. Blåskjell er spesielt rikt på protein, vitamin B12 og selen.

 

Reker

Reker fanget om vinteren har gjerne fast kjøtt med en søt, frisk og salt smak. I likhet med blåskjell fanges også reker året rundt, men fanger man reker når sjøtemperaturen er høy vil man få reker med lavere kvalitet. Mange er godt kjent med rekeklassikeren på loff med sitron, dill og majones, men reker smaker også godt i fiskesuppe, pasta, salater i vietnamesiske sommeruller og i den thailandske retten pad thai. Reker er rike på protein, vitamin D, vitamin B12, kalium og selen.

 

Hummer

Den norske hummeren er også på sitt aller beste om vinteren. Visste du at hummer blir kalt «havets kardinal» på grunn av smaken og fordi fargen er like rød som kardinalens kappe i Vatikanet? En ferdig voksen hummer på 25 cm kan være 12 år gammel, fordi de vokser to-tre centimeter per år. Hummer smaker herlig grillet, gratinert, fylt, i suppe og i paella. Den er ekstra rik på proteiner, vitamin B12 og selen.

 

Torsk

Se torsken, se torsken. En fin og feit og norsk en. En gammel tommelfingerregel sier at torsken har ypperlig kvalitet i alle måneder med bokstaven «r». Både skrei og kysttorsk har vært viktig for nordmenns kosthold i mange år, og fisken passer like godt til hverdags som til fest. Er du ikke så glad i kokt torsk? Da bør du prøve den i fiskegrateng, gratinert, i supper eller sushi. Torsk er rik på protein, vitamin D, kalium, selen.

 

Annen sjømat som er i sesong om vinteren: brosme, sei, kamskjell, regnbueørret, sjøkreps, breiflabb.

 

 

Kilder:

godfisk.no

sesongkalender.no

matvaretabellen.no

 

NO/NYP/0118/0008

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *