Sjekk om familien får nok kalsium

Kosthold/ernæring | 19. oktober 2018

Kalsium må tilføres via kosten og er spesielt viktig for barn og unge i vekst. Slik sikrer du dagsbehovet.

For å gi familiens små og store gode forutsetninger for normal vekst og god helse, er et variert kosthold viktig. Og innimellom kan det være verdt å ta en ekstra sjekk på ett eller flere næringsstoffer.

Kalsium er et slikt næringsstoff. Mineralet dannes ikke i kroppen og er helt nødvendig å tilføre via mat og drikke. Ettersom mange unngår kalsiumrike matvarer av ulike grunner, er det en del som ikke får dekket dagsbehovet. Spesielt mange unge jenter i Norge har for lavt kalsiuminntak.

Kalsium er viktig hele livet  

Kalsium er viktig for mange av kroppens funksjoner. Mineralet bidrar til normal opprettholdelse av knokler og tenner. I tillegg bidrar kalsium til å redusere tapet av beinmineral hos postmenopausale kvinner, altså kvinner i overgangsalder. Mineralet er også nødvendig for normal vekst og utvikling av skjelett hos barn. Med andre ord, kalsium er viktig å tilføre gjennom hele livet. Men vet du hvor mye som skal til for å holde flokken frisk og sterk?

Så mye kalsium trenger vi:

Kalsiumbehovet varierer noe med alder. Det største kalsiumbehovet finner vi hos barn og unge som vokser og skal bygge skjelettet sitt. Barn mellom 6 måneder og opp til 9 år trenger mellom 540 og 700 mg daglig, mens unge mellom 10 og 20 år trenger så mye som 900 mg. Det samme gjør gravide og ammende. For å vedlikeholde et sterkt skjelett, trenger vi også kalsium i voksen alder. Fra 21 år skal 800 mg være nok til å dekke dagsbehovet.

 

LES OGSÅ: Barn som drikker for lite melk kan få i seg for lite kalsium

Gode kilder til kalsium

Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til kalsium, og står for nesten 70 prosent av inntaket her til lands. Dette er en av grunnene til at helsemyndighetene anbefaler alle minst tre porsjoner daglig.

Eksempel på hvordan du kan få i deg de anbefalte tre porsjonene er:

  • Et glass melk om morgenen
  • En brødskive med gulost til lunsj
  • Et beger yoghurt til kvelds

Dersom du ikke drikker melk og spiser ost, kan det være vanskelig å få i seg nok kalsium – med mindre du spiser sardiner, tørket fiken og mandler daglig. Disse inneholder en del kalsium, men er kanskje ikke faste matvarer på handlelisten til folk flest. Andre kalsiumkilder er grønne bladgrønnsaker og sesamfrø med skall.

 

SE OGSÅ: Slik kan barn som ikke tåler laktose kose seg i bursdag likevel

Hvem trenger tilskudd av kalsium?

Får du ikke i deg nok av de nevnte matvarene, kan det være nødvendig å ta tilskudd. Spesielt viktig er det å påse at ungdommen(e) i huset får i seg dagsbehovet på 900 mg. Det er nemlig en periode rett før puberteten hvor skjelettet er ekstra mottagelig for å lagre mye kalsium. Det betyr at disse årene er viktige for utviklingen av et sterkt skjelett.

 

Beinmassen er på sitt beste ved 20-30 årsalderen. I takt med at østrogennivået synker fra 40-årsalderen, reduseres beinmassen gradvis. En passiv livsstil i kombinasjon med dårlig kosthold, kan forverre denne prosessen. Sørg derfor for at også familiens voksne får i seg nok kalsium.

 

Om en eller flere i familien ikke får dekket dagsbehovet, kan det være smart å spe på med et tilskudd. Nycoplus Calcium 500 mg kan tas av hele familien (fra 3 år og oppover). Tyggetablettene har søt smak av appelsin og inneholder hverken gelatin, gluten, laktose eller animalske ingredienser.

 

Kilder:
NHI
Helsenorge.no
melk.no


Foto: Shutterstock

NO/NYP/1018/0085

One response to “Sjekk om familien får nok kalsium

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *