Sirkeltrening – intensivt og effektivt

Uncategorized | 15. mai 2015

Sirkeltrening er en gammel og velprøvd treningsmetode, og det er en grunn til at den aldri går av moten. Sirkeltrening kombinerer nemlig både styrke og utholdenhet, og det er intensivt og effektivt.

Tiden er et knapphetsgode for de fleste, og det at man «ikke har tid» er den mest brukte unnskyldningen for å ikke trene.

Det handler ofte om å få mest mulig ut av døgnets 24 timer, men fysisk aktivitet er noe man definitivt ikke bør velge vekk. Helsefordelene av fysisk aktivitet er ubestridelige – det er en kilde til både overskudd, helse og trivsel.

Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre er i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken, mens barn og unge bør ha dobbelt så mye.

KJERNEMUSKULATUR: «Planken» er en øvelse som er fin å ha med i en sirkel. Den både styrker og stabiliserer kjernemuskulaturen i mage og rygg.
KJERNEMUSKULATUR: «Planken» er en øvelse som er fin å ha med i en sirkel. Den både styrker og stabiliserer kjernemuskulaturen i mage og rygg.

Effektiv trening. Sirkeltrening er en eldgammel treningsmetode som gir deg god effekt på kort tid – det er både intensivt og effektivt. Det er altså en ypperlig treningsmetode for de som «ikke har tid til å trene». Kjernen i sirkeltrening er å utføre flere øvelser på rad med minimal eller ingen pause mellom øvelsene, og at du repeterer sekvensen av øvelser flere ganger.

En typisk sirkel inneholder mellom fire og ti øvelser, avhengig av målsetting, tilgjengelig øvelsesutvalg, intensitet og treningsbakgrunn. Antall repetisjoner per øvelse kan variere, men mellom åtte og 15 repetisjoner er ofte å anbefale.

En sirkel repeteres som regel mellom tre og fem ganger med pauser på én til to minutter mellom hver runde.

Både styrke og utholdenhet. Hovedfordelen med sirkeltrening er som nevnt at du får gjort mye på kort tid. Når du må hoppe fra øvelse til øvelse uten pauser eller med minimal pause, blir du tvunget til å være effektiv. Dette er nok hovedårsaken til at denne treningsformen har blitt så populær.

Sirkeltrening er også en treningsform som gir deg i både pose og sekk: økt styrke og utholdenhet. Det er en fin måte å forbrenne fett på, da man holder intensiteten og pulsen oppe over tid. I motsatt fall om man trener med vanlige styrkeapparater, der det ofte kan bli litt lange pauser og dermed lav intensitet.

Sirkeltrening kan benyttes til så mangt. Man er ikke nødt til å utføre ekstremt slitsomme sirkler, men man kan tilpasse etter behov. Mange opplever dessuten sirkeltrening som mer givende enn tradisjonell utholdenhetstrening, fordi det er enkelt å variere hva slags øvelser man bruker.

Fleksibelt. Sirkeltrening er en fleksibel treningsform, og du kan gjøre det hjemme, i naturen eller på et treningssenter. Hjemme eller i naturen kan du gjennomføre en enkel sirkeltrening med basisøvelser som push-ups, sit-ups, knebøy, utfall, planken og spensthopp. Du kan også utføre sirkeltrening med hjelpemidler som kettlebells eller treningsstrikk.

På et treningssenter står du forholdsvis fritt til å velge hvilke øvelser du vil ha med i sirkelen din. Ønsker du å trene hele kroppen, velger du et variert utvalg av øvelser som belaster de viktigste og største muskelgruppene.

Ønsker du for eksempel å fokusere på benstyrke, velger du øvelser i sirkelen din som belaster bena. Det viktigste er at du velger øvelser som er ganske enkle å utføre og som ikke krever for mye tilrigging av utstyr. Dette er viktig for å holde tempoet og intensiteten oppe gjennom hele runden.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *