Så mye sesamfrø må du spise

Vitaminer/mineraler | 27. mai 2015

Alle over 20 år anbefales et daglig inntak på 800 mg kalsium, ifølge Helsedirektoratet. Til tross for at sesamfrø med skall er en av de mest kalsiumrike matvarene som finnes, må du få i deg omtrent ni spiseskjeer daglig for å dekke kalsiumbehovet.

Kalsium er et mineral som må tilføres via kosten, og 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra melk og meieriprodukter. Listen over de mest kalsiumrike matvarene domineres av ulike typer av oster; alt fra geitost og gulost til nøkkelost og parmesan.

Men innimellom alle ostene finner vi sesamfrø med skall, som altså er en av de mest kalsiumrike matvarene som finnes. De som ikke har melk og meieriprodukter som en del av kostholdet, som for eksempel veganere, er ofte flinke til å dekke kalsiumbehovet gjennom å spise sesamfrø, samt grønne bladgrønnsaker og mandler.

Sesamfrø inneholder for øvrig også rikelig med mineraler som magnesium, jern, kobber og mangan, samt flere B-vitaminer.

Viktig for skjelett og tenner. Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, og hele 99 prosent av kalsiumet befinner seg i disse kroppsdelene. Voksne har behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet, mens barn og ungdom trenger kalsium for å bygge et sterkt skjelett.

Kalsium bidrar også til normal blodlevring, normal muskelfunksjon og normal energiomsetning. I tillegg bidrar kalsium til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt.

Kalsium og D-vitamin. Kroppen trenger D-vitamin for å kunne ta opp kalsium og nyttiggjøre seg av det. I tillegg til å spise matvarer med kalsium, er det derfor viktig å sørge for at du får i deg nok D-vitamin – for eksempel gjennom fet fisk som ørret, laks, makrell, ansjos og sild, samt fiskerogn og fiskelever.

KALSIUMTILSKUDD: 1-2 tabletter Nycoplus Calcium 500 mg er nok til å dekke dagsbehovet for kalsium.
KALSIUMTILSKUDD: 1-2 tabletter Nycoplus Calcium 500 mg er nok til å dekke dagsbehovet for kalsium.

I tillegg dannes D-vitamin i huden når den utsettes for sollys, men dette gjelder hovedsakelig i sommermånedene.

Kvinner får for lite kalsium. Ifølge Helsedirektoratets anbefalinger bør både kvinner og menn over 20 år få i seg 800 mg kalsium daglig. Barn og ungdom mellom 10 og 20 år, samt gravide og ammende, anbefales et daglig inntak på 900 mg.

Allerede fra 30-årsalderen begynner benmassen gradvis å minske hos både menn og kvinner. Jo eldre man er, dess dårligere er kroppens evne til å ta opp kalsium. For lite kalsium i skjelettet kan med tiden føre til økt fare for brudd, og som vi tidligere har skrevet får én av to norske kvinner benbrudd som en følge av benskjørhet (osteoporose) i løpet av livet.

Norske kvinner får rett og slett i seg for lite kalsium, i tillegg til at de taper mer fra skjelettet etter overgangsalderen.

Ni spiseskjeer daglig. 100 gram sesamfrø med skall inneholder 975 mg kalsium, ifølge Matvaretabellen. Til tross for at sesamfrø er en av de mest kalsiumrike matvarene vi har, må du spise cirka 80 gram daglig for å dekke Helsedirektoratets anbefalinger om daglig inntak på 800 mg.

Det tilsvarer omtrent ni spiseskjeer! Selv om sesamfrø er populært å bruke i brød og andre bakverk, samt i salater, er det en relativt stor daglig mengde for de aller fleste. Dessuten er disse sesamfrøene stort sett uten skall, som inneholder vesentlig mindre kalsium.

Tilskudd av kalsium. Et alternativ for å sikre deg ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, er å er å innta kalsiumtilskudd. Nycoplus har flere kalsiumprodukter som kan være aktuelle, både for små og store. Disse finner du på apoteket.

For barn finnes det kalsium 250 mg tyggetabletter med bringebærsmak. For voksne finnes det kalsium 500 mg tyggetabletter med appelsinsmak, kalsium-tabletter med både K-vitamin og D3-vitamin og Calcigran.

Calcigran er et reseptfritt legemiddel med kalsium og D3-vitamin til forebygging og behandling av D-vitamin- og kalsiummangel. Les pakningsvedlegget nøye før bruk.

Foto: Nycoplus.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *