Så mye mandler må du spise

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 18. mars 2015

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 800 mg kalsium for alle over 20 år. Om du skal dekke dette behovet ved å spise mandler, må du få i deg 300 gram hver dag. Det tilsvarer hele 15 håndfuller!

Kalsium er et mineral som må tilføres via kosten, og nordmenns primærkilde for kalsium er melk og meieriprodukter. Omtrent 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra disse produktene.

Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, og hele 99 prosent av kalsiumet befinner seg i disse kroppsdelene.

Barn og ungdom trenger kalsium for å bygge et sterkt skjelett, mens voksne har behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet. Kalsium bidrar også til normal muskelfunksjon, normal blodlevring og normal energiomsetning. I tillegg bidrar kalsium til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt.

Kalsium og D-vitamin. Kroppen trenger D-vitamin for å kunne ta opp kalsium og nyttiggjøre seg av det. I tillegg til å spise matvarer med kalsium, er det derfor viktig å sørge for at du får i deg nok D-vitamin – for eksempel gjennom fet fisk som makrell, ørret, laks, ansjos og sild, samt fiskerogn og fiskelever.

I tillegg dannes D-vitamin i huden når den utsettes for sollys, først og fremst i sommermånedene.

Kvinner får for lite kalsium. Helsedirektoratet anbefaler at kvinner og menn over 20 år får i seg 800 mg kalsium daglig. For barn og ungdom mellom 10 og 20 år anbefales 900 mg; det samme gjelder gravide og ammende.

Kalsium benyttes fra fosterstadiet til oppbygging av skjelett og tenner, men allerede fra 30-årsalderen begynner benmassen gradvis å minske hos både menn og kvinner.

KALSIUMTILSKUDD: 1-2 tabletter Nycoplus Calcium 500 mg er nok til å dekke dagsbehovet for kalsium.
KALSIUMTILSKUDD: 1-2 tabletter Nycoplus Calcium 500 mg er nok til å dekke dagsbehovet for kalsium.

Jo eldre man er, dess dårligere er kroppens evne til å ta opp kalsium. For lite kalsium i skjelettet kan med tiden føre til økt fare for brudd, og som vi tidligere har skrevet får én av to norske kvinner benbrudd som en følge av benskjørhet (osteoporose) i løpet av livet.

Norske kvinner får rett og slett i seg for lite kalsium i tillegg til at de taper mer fra skjelettet etter overgangsalderen.

Grønnsaker, sesamfrø og mandler. Av ulike årsaker er det ikke alle som har melk og meieriprodukter som en del av kostholdet, enten at man ikke har det som vane, at man ikke liker det, eller at man for eksempel er veganer.

Veganere drikker ikke vanlig kumelk, de inntar heller beriket soyamelk eller spiser grønne bladgrønnsaker, sesamfrø med skall og mandler for å sikre dagsbehovet for kalsium.

15 håndfuller mandler! Utfordringen for de som ikke inntar nok melk og meieriprodukter, er at det kreves større mengder av alternative kalsiumkilder for å få i seg kalsiummengde av betydning. Mandler for eksempel, inneholder ifølge Matvaretabellen 264 mg kalsium per 100 gram.

For å få i deg Helsedirektoratets anbefalte mengde på 800 mg kalsium daglig, må du altså spise omtrent 300 gram mandler. Det er faktisk så mye som 15 håndfuller!

Du skal være ganske glad i mandler for å klare å spise så mye mandler hver dag, ikke sant?

Tilskudd av kalsium. Et annet alternativ for deg som ikke inntar nok melk eller meieriprodukter, eller er fryktelig glad i mandler, er å innta kalsiumtilskudd for å dekke dagsbehovet for kalsium.

Nycoplus har flere kalsiumprodukter som kan være aktuelle, både for små og store, og disse finner du på apoteket.

For barn finnes det kalsium 250 mg tyggetabletter med bringebærsmak.

For voksne finnes det kalsium 500 mg tyggetabletter med appelsinsmak, kalsium-tabletter med både K-vitamin og D3-vitamin og Calcigran, som er et reseptfritt legemiddel med kalsium og D3-vitamin til forebygging og behandling av D-vitamin- og kalsiummangel.

Les pakningsvedlegget nøye før bruk.

Foto: Nycoplus.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *