Så mye makrell i tomat må du spise

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 2. februar 2015

Anbefalt daglig inntak av D-vitamin for både barn og voksne er ti mikrogram. Det tilsvarer hele syv brødskiver med en vanlig porsjon makrell i tomat. Er du over 75 år, trenger du dobbelt så mye!

D-vitamin er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen hvis vi får mer enn vi trenger. Den viktigste kilden til D-vitamin i hverdagskosten vår er fet fisk. Makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin.

I Norge er dessuten margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin. Kroppen produserer også selv D-vitamin når du er ute i solen, men dette gjelder først og fremst i perioden fra april til oktober. D-vitamin er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, samt vedlikehold av normale muskelfunksjoner.

D-vitamin bidrar også til normalt immunforsvar og øker opptaket av kalsium i kroppen.

Anbefalt inntak. Helsedirektoratet anbefaler både barn og voksne et daglig inntak på ti mikrogram D-vitamin. Når man er 75 år eller eldre, trenger man 20 mikrogram per dag.

Om man følger Helsedirektoratets kostholdsråd, som blant annet inneholder anbefaling om å spise fet fisk til middag én til to ganger i uken og spise fet fisk som pålegg, får man dekket behovet for omega-3, men IKKE D-vitamin – slik mange tror. 

Syv brødskiver med makrell i tomat. Om du skal oppnå det anbefalte inntaket på ti mikrogram D-vitamin ved å spise fiskepålegg, må du for eksempel spise hele syv brødskiver med 40 gram makrell i tomat (hermetisk, 70 prosent fisk).

Om du foretrekker vanlige 22 grams småbegre med 50 prosent fisk, må du faktisk innta 19 av disse for å dekke dagsbehovet av D-vitamin. Er du over 75 år, trenger du dobbelt så mye!En stor middagsporsjon laks vil gi litt over 20 mikrogram D-vitamin.

Det er nok for to dager for de under 75 år, og nok til én dag for personer over 75 år.

TRAN: Å ta tran daglig er en fin måte å få i seg det anbefalte inntaket av D-vitamin.

Tilskudd. Det er altså ikke så enkelt å få i seg det anbefalte daglige behovet av D-vitamin, og det er en grunn til at Helsedirektoratet anbefaler at eldre og de som er lite ute i dagslys tar tilskudd av D-vitamin. Tran er det mest kjente og mest brukte tilskuddet for å få i seg nok D-vitamin, som for eksempel Apotekets Tran fra Nycoplus.

Hvis ikke du liker tran og likevel ønsker tilskudd av D-vitamin, kan du for eksempel ta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg. Nycoplus har også D-vitamindråper til barn.

Alle disse produktene finner du eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok D-vitamin og andre vitaminer gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus her.

Foto: Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *