Så mye fysisk aktivitet trenger du

Uncategorized | 20. mars 2015

Fysisk aktivitet er bra for både kroppen og hodet, og du trenger ikke å trene hardt og så ofte for å få bedre helse. Her er noen tips til hvor mye, hvor ofte og med hvilken intensitet du bør være fysisk aktiv.

Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er ubestridelige. Med økt fysisk aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles. De som er fysisk aktive er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Fysisk aktivitet beskytter mot en rekke sykdommer og plager, og reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker. Effekten av økt aktivitetsnivå avhenger naturligvis av utgangspunktet ditt. Om du er lite aktiv fra før, vil du få stor effekt av mer aktivitet.

Husk at fysisk aktivitet kan være så mye, for eksempel hagearbeid, skiturer, svømming, dans, sykling etc.

Intensitet. Før man snakker om hvor ofte og hvor mye man skal være fysisk aktiv, er det viktig å skille mellom lav intensitet, moderat intensitet og høy intensitet. Lav intensitet er for eksempel rolig gange eller tilsvarende aktiviteter der man puster nesten normalt.

Ved aktiviteter med normal intensitet puster man raskere enn vanlig, som for eksempel ved hurtig gange. Ved høy intensitet, som løping, puster man mye raskere enn vanlig.

FAMILIEAKTIVITET: Å drive idrett sammen med barna, som ballspill, er en fin måte å være fysisk aktiv på.
FAMILIEAKTIVITET: Å drive idrett sammen med barna, som ballspill, er en fin måte å være fysisk aktiv på.

Barn. Barn og ungdom opp til 17 år trenger regelmessig aktivitet for normal vekst og utvikling, og det har positiv effekt på både konsentrasjon, læring og psykisk helse. Det absolutt viktigste er at barn og ungdom ikke sitter stille. Fysisk aktivitet for denne aldersgruppen bør være lystbetont og variert, og lek, aktiviteter, kroppsøvingstimene og idrett bør tilpasses barnas utviklingsnivå.

Det kan være nyttig for deg som er forelder å vite at Helsedirektoratet anbefaler 60 minutter daglig fysisk aktivitet for barn og ungdom, eller alternativt fordeler det utover i uken. Det anbefales også at intensiteten både er moderat og hard, minst tre ganger i uken høy, og at dette inkluderer aktiviteter som gir økt muskelstyrke og styrker skjelettet.

Voksne. Mange voksne sitter for mye stille, blant annet som følge av arbeidssituasjonen eller mye tid foran ulike skjermer. Helsedirektoratet anbefaler alle voksne over 18 år minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet hver uke.

Med høy intensitet kan det holde med halvparten, altså 75 minutter. Eller man kan kombinere for eksempel moderat og høy intensitet. Flere minutter fysisk aktivitet, eller aktivitet med høyere intensitet, øker helsegevinsten. Aktiviteten bør vare i minst ti minutter.

For å oppnå ytterligere helsegevinster bør voksne øke den moderate fysiske aktiviteten inntil 300 minutter i uken, eller inntil halve tiden med høy intensitet. Det er også mulig å kombinere økter med moderat og høy intensitet

Det anbefales i tillegg å gjennomføre øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper minst to dager i uken. Særlig eldre bør gjøre styrkeøvelser for å opprettholde muskulaturen. Stillesittingen i hverdagen bør stykkes opp med korte avbrekk med lett aktivitet, som for eksempel å gå – enten det er i trapper, til butikken eller til jobben.

Aldri for sent

Uansett alder eller utgangspunkt er det aldri for sent å være fysisk aktiv, eller MER fysisk aktiv. Aktivitet gir positive gevinster gjennom hele livet. Selv om du kanskje ikke klarer å overholde Helsedirektoratets anbefalinger til punkt og prikke, er litt aktivitet bedre enn ingen aktivitet.

Lykke til!

Kilde: Helsedirektoratets nettside helsenorge.no.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *