Så mye brokkoli må du spise

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 4. juni 2014

Du trenger 800 milligram med kalsium hver eneste dag. Det tilsvarer for eksempel 1,7 kilo brokkoli! 

Jenter i ungdomsskolealder og kvinner over 50 år får i seg for lite kalsium. Vi oppfordrer derfor alle til å spise mer kalsiumrik kost.

Kalsium bidrar til å opprettholde kroppens tenner og normale benbygning. Melk og meieriprodukter er en god kalsiumkilde, men mange kvinner lar være å drikke melk. De spiser også for lite ost og yoghurt.

Mye brokkoli. Brokkoli er en god kalsiumkilde. 100 gram brokkoli inneholder 47 milligram kalsium. Likevel må du spise hele 1,7 kilo brokkoli for å dekke dagsbehovet ditt.

Du synes kanskje det er litt mye å ha på middagstallerkenen? Riktignok er det mange som er glad i brokkoli, men de færreste klarer å spise 1,7 kilo hver dag.

Likevel er det en god illustrasjon på hva – og hvor mye – du må spise av andre matvarer dersom du kutter ut melk og meierieprodukter fra kostholdet ditt.

Av de 20 matvarene som inneholder mest kalsium, er det kun sesamfrø som ikke er en ost…

Grønnkål og spinat. Så hvis du ikke er flink til å drikke melk eller spise meieriprodukter, er det viktig å velge andre matvarer som er rike på kalsium.

Havregrøt, grønnkål, spinat, brisling og mandler er eksempler på andre gode kalsiumkilder.

De fleste kvinner får i seg nok kalsium gjennom kosten hvis de er flinke til å spise sunt og variert. Hvis ikke bør du ta tilskudd av kalsium.

EKSTRA KALSIUM: Kroppen din trenger hele 800 milligram kalsium gjennom kosten hver dag. Du kan også ta kalsium som kosttilskudd. “Calcium 500 mg” fra Nycoplus får du kjøpt på apotek.
NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *