Så mange fiken må du spise

Kosthold/ernæring | 20. februar 2017

Norske helsemyndigheter anbefaler alle over 20 år et daglig inntak på 800 mg kalsium. Tørket fiken er rik på kalsium, men visste du at du må spise cirka 25 tørket fiken, hele 490 gram, for å dekke ditt daglige kalsiumbehov?

Kalsium er et mineral som må tilføres via kosten, og omtrent 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra melk og meieriprodukter.

De som ikke har melk og meieriprodukter som en del av kostholdet, som for eksempel veganere, er ofte flinke til å dekke kalsiumbehovet gjennom alternative kalsiumkilder. Dette gjelder for eksempel sesamfrø, grønne bladgrønnsaker, mandler og tørket frukt.

Tørket fiken inneholder hele 162 mg kalsium per 100 gram. I tillegg er tørket fiken rik på K-vitamin, samt mineralene kalium, magnesium og mangan.

Viktig for skjelett og tenner. Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, og hele 99 prosent av kalsiumet befinner seg i disse kroppsdelene. Barn og ungdom har behov for kalsium for å bygge et sterkt skjelett, men voksne trenger dette mineralet for å vedlikeholde skjelettet.

Kalsium bidrar også til normal muskelfunksjon, normal energiomsetning og normal blodlevring. I tillegg er kalsium viktig for at kroppens fordøyelsesenzymer skal fungere normalt.

Kalsium og D-vitamin. Kroppen trenger D-vitamin for å kunne ta opp kalsium og nyttiggjøre seg av det. I tillegg til å spise matvarer med kalsium, er det derfor viktig å sørge for at du får i deg nok D-vitamin. D-vitaminet finner du i fet fisk som ørret, laks, makrell, ansjos og sild, samt fiskerogn og fiskelever.

I tillegg dannes D-vitamin i huden når den utsettes for sollys, men dette gjelder først og fremst i sommerhalvåret.

KALSIUMTILSKUDD: Ditt daglige kalsiumbehov dekkes av 1-2 tabletter Nycoplus Calcium 500 mg.

Kvinner får for lite kalsium. Ifølge Helsedirektoratet bør både menn og kvinner over 20 år få i seg 800 mg kalsium daglig. Barn og ungdom mellom 10 og 20 år, samt gravide og ammende, anbefales et daglig inntak på 900 mg. Det er viktig å vite at benmassen gradvis minsker både hos både menn og kvinner allerede fra 30-årsalderen.

For lite kalsium i skjelettet kan med tiden føre til økt fare for brudd. Som vi tidligere har skrevet får én av to norske kvinner benbrudd som følge av benskjørhet (osteoporose) i løpet av livet.

Norske kvinner får altså i seg for lite kalsium, i tillegg til at de taper mer fra skjelettet etter overgangsalderen.

25 tørket fiken. Ifølge Matvaretabellen inneholder 100 gram tørket fiken 162 mg kalsium. Det betyr at du må spise 490 gram tørket fiken for å dekke Helsedirektoratets anbefalinger om daglig inntak på 800 mg.

Det tilsvarer cirka 25 stykker. Selv om mange synes tørket fiken smaker godt og bruker det som et mellommåltid sammen med annen tørket frukt, blir dette kanskje i meste laget for de fleste.

Kalsiumtilskudd. Et alternativ for å sikre deg ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, er å innta kalsiumtilskudd. Nycoplus har flere kalsiumprodukter som kan være aktuelle, både for store og små. Disse får du kjøpt eksklusivt på apoteket.

For barn finnes det kalsium 250 mg tyggetabletter med bringebærsmak. For voksne finnes det kalsium 500 mg tyggetabletter med appelsinsmak, kalsium-tabletter med både K-vitamin og D3-vitamin og Calcigran, som er et reseptfritt legemiddel med kalsium og D3-vitamin til forebygging og behandling av D-vitamin- og kalsiummangel.

Les pakningsvedlegget nøye før bruk.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *