Så langt må du løpe for å forbrenne en pose potetgull

Kosthold/ernæring | 25. juni 2015

Har du tenkt over hvor langt du må løpe for å forbrenne hverdagsfristelser som en skolebolle eller en pose potetgull? Her får du svaret.

Hverdagen er full av små og store fristelser, og regnestykket for om du går opp eller ned i vekt er enkelt. Får du i deg flere kalorier enn du forbrenner, legger du på deg.

Får du i deg færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt. Den beste måten å sørge for likevekt mellom kaloriinntak og -forbrenning, er et sunt og balansert kosthold, samt fysisk aktivitet. Om du ønsker å gå ned i vekt, er det særlig viktig å være bevisst på hvor mye du spiser i forhold til hvor fysisk aktiv du er.

Råd fra Helsedirektoratet. Helsedirektoratet har en rekke nyttige kostholdsråd som kan være fornuftig å ta en titt på. Hovedrådet er å ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Dessuten anbefaler Helsedirektoratet å ha g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet. Det anbefales videre å begrense inntaket av mat og drikke som har høyt energiinnhold og lite næring, som brus, godteri og snacks.

Chips in a bowl
TAR TID: En person på 70 kilo må løpe 13,7 km på en tredemølle for å forbrenne en pose potetgull.

Hva forbrenner mest? Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre er i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken, men det er ikke likegyldig hvilken aktivitet du utfører i forhold til forbrenning av kalorier.

Løping er svært effektivt, og er blant de aktivitetene som forbrenner mest. Løping er dessuten enkelt å utføre, og har positiv innvirkning på både hjerte, lunger, muskler og benbygning.

Ulik forbrenning. Hvor mye du totalt forbrenner totalt i løpet av en dag varierer fra person til person. Ifølge Helsedirektoratet forbrenner en gjennomsnittlig kvinne i overkant av 2000 kalorier i døgnet.

Yngre personer, og tyngre personer, forbrenner mer; eldre og lettere forbrenner mindre. Med et vanlig, sunt kosthold og tilstrekkelig fysisk aktivitet, bør det ikke være noe problem å holde vekten stabil.

Likevel er det nok av fristelser som gjør det vanskelig å holde kaloriinntaket nede på anbefalt nivå, slik som en bolle i lunsjen, en sjokolade på vei hjem fra jobben eller en pose potetgull til kveldskosen.

Så langt må du løpe. En enkel tommelfingerregel sier at du forbrenner kilovekten din per kilometer du løper på en tredemølle. Veier du 100 kilo, forbrenner du altså 500 kalorier dersom du løper fem kilometer.

Løper du ute eller øker helningen på tredemølla, går kaloriforbruket opp.

Så langt må du løpe på en tredemølle for å forbrenne ulike matvarer (ved ulik kroppsvekt):

Matvarer/vekt 60 kg 70 kg 80 kg

  • Kaffe latte (enkel m/lettmelk) 2,3 km 1,9 km 1,7 km
  • Hvetebolle (50 g) 2,6 km 2,3 km 2 km
  • Øl (0,5 liter) 3,3 km 2,8 km 2,4 km
  • Skolebolle (70 g) 3,3 km 2,8 km 2,5 km
  • Troika (66 g) 4,9 km 4,2 km 3,8 km
  • Vaffel (1 plate) 6 km 5,1 km 4,5 km
  • Baconcrisp (1 pose/150 g) 15 km 13 km 11,4 km
  • Potetgull (1 pose/180 g) 16 km 13,7 km 12 km

Kilder: Helsedirektoratet og Side 3.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *