Rosenkål – sunt og godt juletilbehør

Frukt og grønt | 9. desember 2015

Rosenkål er en av julens viktigste og mest tradisjonsrike grønnsaker – perfekt som et sunt og næringsrikt tilbehør til julemiddagene.

Rosenkål er i slekt med blant annet hodekål, brokkoli og grønnkål. Den rosenkålen vi kjenner til i dag ble sannsynligvis dyrket frem i Belgia på 1200-tallet, og den første skriftlige nedtegnelsen er datert til 1587. Forløperen til rosenkål ble etter alt å dømme dyrket i det gamle Rom.

Det belgiske opphavet er for øvrig forklaringen på hvorfor rosenkål heter «brussels sprout» på engelsk – altså brüsselvekst. Man regner med at rosenkål har blitt dyrket i Norge i minst 200-300 år, og som følge av dens hardførhet egner den seg godt å dyrke her til lands.

Fra hagekål. Rosenkål er dyrket frem fra hagekål, og består av små grønne knopper med tettsittende blader. De er vanligvis mellom 2,5 og 4 cm i diameter og ligner på bittesmå kålhoder, litt som rosenknopper – derav navnet rosenkål. Rosenkål er en vakker plante, og de store bladene som vokser mellom rosenkålene på stengelen er også spiselige.

Dampes. Det er ikke så enkelt å tilberede rosenkål riktig. Den klarer seg med tre til fem minutter i lettsaltet vann, avhengig av størrelsen. Om den kokes for lenge, lukter den svovel – og det er langt fra appetittvekkende. Dermed er det bedre å koke den litt for lite enn for mye. Et triks kan være å dampe rosenkålen i stedet. Da beholder den den mer smak og farge – særlig om du smørdamper den.

Tilbehør i julen. Rosenkålens litt bitre, søte nøtteaktige smak passer utmerket som tilbehør til julematen, for eksempel til viltkjøtt, kalkun og lutefisk. Dermed er rosenkålen blitt en av julens viktigste og mest tradisjonsrike grønnsaker.

En typisk julemiddag kan ofte bestå av litt for mye kjøtt og saus, og litt for lite grønnsaker. Sammen med andre grønnsaker som erter, surkål, gulrot og brokkoli, egner rosenkål egner seg perfekt til å fylle juletallerkenen slik at den blir litt sunnere og litt mer næringsrik. Evnen til å smake bitterheten til rosenkål varierer for øvrig fra person til person.

JULETILBEHØR: Rosenkål passer utmerket som tilbehør til julematen – sunt, godt og næringsrikt.

Rik på C-vitamin. Rosenkål er kalorifattig og rik på kostfiber, og den inneholder mange viktige næringsstoffer – spesielt C-vitamin og K-vitamin.

C-vitamin bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dette vitaminet øker også opptaket av jern i kroppen og beskytter cellene mot oksidativt stress, samt bidrar til et sunt bindevev. Visste du at rosenkål inneholder over dobbelt så mye C-vitamin som appelsin?!

K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer. Bokstaven K står nettopp for koagulering, altså «Koaguleringsvitamin». I tillegg er dette vitaminet viktig for vedlikehold av et normalt skjelett.

Rosenkål inneholder også en del av B-vitaminet folat, samt A-vitamin og mineralet mangan.

Bruksområde. Når du skal kjøpe rosenkål i butikken, skal du se etter de som har tette, faste og jevnstore hoder uten visne blader. Husk også at bladfargen skal være jevn og frisk grønn. Oppbevar rosenkålen helst mellom 0 og 1°C, og hold den unna direkte lufttrekk og etylengass. Ellers er det et fullgodt alternativ å kjøpe fryste rosenkål; de inneholder minst like mye næringsstoffer som de ferske.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *