Rødbete – rik på smak og folat

Frukt og grønt | 7. september 2016

Rotfrukten rødbete har lange tradisjoner i Norge. Den er anvendelig på kjøkkenet, rik på smak og inneholder flere viktige vitaminer og mineraler – som mangan og B-vitaminet folat.

Rødbete er en gammel kulturplante som tilhører amarantfamilien. Den stammer opprinnelig fra kyststrøkene i Sør- og Vest-Europa, der den vokser vilt og trolig har vært dyrket i over 3000 år. I skriftlige kilder omtales den først 200 år etter Kristi fødsel.

Denne planten kom trolig til Norden på 1400- eller 1600-tallet, og rødbeten er blitt en tradisjonsrik rotfrukt her til lands. Rødbeten er hardfør og lettdyrket, og kan under gunstige forhold dyrkes langt mot nord.

Kommer i ulike former. Rødbete kan ha ulike former: oval, sylindrisk, flatrund og rund. Her i Norge er de runde mest vanlig å finne i butikkene. Rødbeten har en dyp og godt gjenkjennelige rødfarge som skyldes to naturlige fargestoffer, én er rødfiolett og én er gul.

Det er ikke uvanlig at fargen varierer mellom rødbetene, og yngre rødbeter har gjerne mer fiolett farge enn de eldre og større.

Kan brukes til mye. Rødbeter har masse smak, passer til det meste og kan tilberedes på mange ulike måter – for eksempel kokte, moste, urtebakte, saltbakte, pannestekte og gratinerte. Den har mye sødme og passer derfor godt til viltkjøtt som har mye syrlighet.

Rødbeter egner seg også godt til sylting, og kan brukes til sildretter eller rett og slett som pålegg på brødskiven med leverpostei. Dessuten passer den ypperlig i en sunn og frisk råkostsalat. Tidligere har vi skrevet om både rødbetejuice, rundstykker med rødbete og rødbetesuppe.

SUPPE: Rødbete er svært anvendelig, og kan blant annet brukes til å lage en sunn og god rødbetesuppe.

Full av folat. Rødbete er spesielt rik på B-vitaminet folat og mineralet mangan. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Mineralet mangan bidrar til normal energiomsetning og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og beskytte cellene mot oksidativt stress.

Rødbete inneholder også en del kostfiber, som er viktig for fordøyelsen. I tillegg finner man en del C-vitamin, kalium og magnesium i rødbete.

Oppbevares i kjøleskapet. Når du kjøper rødbete i butikken, skal du se etter en som har fast konsistens. Den skal ikke ha skader eller bløte flekker. Bladfestene skal også være sprø og saftige.

Rødbete har god holdbarhet og oppbevares best i kjøleskapet. Putt den gjerne i en tett plastboks eller en plastpose. Du må huske å behandle den varsomt, for rødbeten er sårbar for støt og trykkskader.

Et godt tips når du skal skrelle rødbete: Bruk engangshansker, så slipper du å bli så rød på hendene.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *