Reddik – rik på kostfiber og C-vitamin

Frukt og grønt | 30. september 2014

Med sin karakteristiske smak er reddik mye brukt i salater og som tilbehør til ost, men visste du at den er rik på både C-vitamin og kostfiber?

Reddik kommer opprinnelig fra Kina, og er egentlig en samling av flere rotdelikatesser med varierende form, farge og størrelse. Den mest brukte er det vi kaller for sommerreddik, hvor formen er kulerund og fargen rød.

En reddik ligner litt på en gulrot i form og er rund og avlang med en lysere rød farge. Som du sikkert kjenner til har reddik en frisk, karakteristisk og noe sterk smak. Visste du at det er fordi den inneholder sennepsolje?

Næringsinnhold. Reddik er kalorifattig og en god kilde til kostfiber. Kostfiber virker gunstig på fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Reddik inneholder også flere vitaminer og mineraler, som C-vitamin, kalium og kalsium. C-vitamin bidrar til et sunt bindevev, immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Dessuten øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen.

Reddik egner seg ypperlig i en frisk salat med for eksempel agurk.
Reddik egner seg ypperlig i en frisk salat med for eksempel agurk.

Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, samt normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. Kalium på sin side bidrar til nervesystemets og musklenes normale funksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk.

Bruksområde. Reddik bør vaskes i kaldt vann før den tas i bruk, og den kan spises som den er, både hel, i skiver eller kuttet i en lun salat. Husk at reddikbladene kan brukes i salaten også.

Reddik passer godt som tilbehør til ost, og den kan spises som dipp eller pålegg. Man kan også koke den i 10-15 minutter og servere den som tilbehør til både kjøtt og fisk.

I butikken bør du se etter en reddik som er hel og hard, uten mørke eller bløte flekker. Knollene bør ha fast, hvitt fruktkjøtt og være saftige. Sommerreddik, som ofte kommer i bunt, skal ha friske grønne blader.

Et lite tips til oppbevaringen: Legg reddiken i kjøleskapet (2-4 grader), gjerne i en plastpose eller tett plastboks. Da tørker den ikke så lett inn.

Foto: Colourbox

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *