Quinoa – inkaenes næringsgull

Kosthold/ernæring | 7. april 2015

Quinoa har tradisjoner helt tilbake til inkaindianerne, og dette frøet ble regnet som viktigere enn gull. Stappfull av proteiner, kostfiber og viktige mineraler og vitaminer, har quinoa fått en ny gullalder.

Quinoa er en plante som opprinnelige kommer fra Sør-Amerika, og er særlig utbredt i Peru. Egentlig er det en kjempestor urt, men det er frøene som spises. Fra gammel tid har quinoa vært en viktig del av kostholdet til befolkningen i Andesfjellene, blant annet under inkatiden.

Quinoa ble tidligere ansett som et «hellig frø». Inkaindianerne var så glad i disse frøene at de ble regnet som gudenes gave, viktigere enn alt gull og sølv, og hadde derfor en sentral rolle i religiøse ritualer.

Quinoa tåler temperaturer fra minus fire til pluss 38 grader. Den kan dyrkes i tilnærmet alle områder, opptil 4000 meter over havet, og tåler i tillegg karrig jord.

I SALAT: Quinoa egner seg ypperlig i en frisk salat – sunt og næringsrikt.
I SALAT: Quinoa egner seg ypperlig i en frisk salat – sunt og næringsrikt.

Quinoa-året 2013. Ifølge FN kan quinoa bidra til å redde verden fra sult. FN erklærte 2013 som det internasjonale quinoa-året, og direktøren i FNs organisasjon for mat og landbruk (FAO), José Graziano de Silva, sa følgende:

«Quinoaen er av uvurderlig betydning for menneskeheten, i en verden som nå går mot alvorlige matvarekriser».  For befolkningen i Peru og i de andre søramerikanske landene som dyrker quinoa, særlig i Bolivia, har etterspørselen ført til en fordobling av prisene.

Populær veganmat. Quinoa er en favoritt blant vegetarianere og veganere. Frøet er nemlig stappfull av viktige næringsstoffer, blant annet proteiner. Proteinene er av høy kvalitet, det vil si at de inneholder alle de nødvendige aminosyrene som vi også finner i soya, kjøtt, melk, fisk og egg.

Quinoa har også et høyt innhold av «langsomme» karbohydrater og gir dermed en varig metthetsfølelse.

Rik på vitaminer og mineraler. Quinoa inneholder mange vitaminer og mineraler. Den er først og fremst rik på B-vitaminet folat, samt mineralene magnesium og fosfor. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. Magnesium er viktig for kroppens stoffskifte, normal hjerte- og muskelfunksjon, samt nervesystemets normale funksjon. Magnesium bidrar også til å redusere trøtthet og utmattelse.

Fosfor bidrar til normal energiomsetning og cellemembranenes normale funksjon, samt å opprettholde normale tenner og normalt skjelett.

Quinoa inneholder også en del E-vitaminer og B-vitaminene riboflavin og pyridoksin, samt mineralene jern og kalium. I tillegg er quinoa svært rik på kostfiber. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Glutenfri. Quinoa er et spennende alternativ til ris, pasta og poteter. Det kan brukes i friske salater, eller du kan servere det til stekt eller dampet fisk eller kylling. Quinoa er også fint å bruke i brødbakst, og den er glutenfri.

Frøene skal bare skylles godt, og så kokes i 10-15 minutter, til de sveller ut. Ønsker du ekstra smak, kan du tilsette buljong eller krydder i kokevannet.

Quinoa var tidligere bare tilgjengelig i helsekostbutikker, men er nå også å få kjøpt i flere vanlige dagligvarebutikker. Og som i alle andre vestlige land øker også salget i Norge som følge av dens høye innhold av viktige næringsstoffer.

NASAs astronauter hadde også med seg quinoa ut i verdensrommet for å sikre at de fikk i seg nok næringsstoffer. Det sier vel det meste om dens egenskaper.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *