Pynt bordet med frukt og grønt i julen

Frukt og grønt | 21. desember 2016

Frukt, bær og grønnsaker er viktig for kroppen – også i julehøytiden. Her er noen tips til hvordan du kan pynte bordet med en juledekorasjon som er spiselig og full av vitaminer og mineraler.

Mange ser frem til en julehøytid full av deilige middager og søte desserter, samt julesjokolade og julemarsipan å kose seg med. I julen spiser vi stort sett mat som er fetere, saltere og rikere på kalorier enn det vi spiser i hverdagen.

Selvsagt er det helt greit å kose seg litt i julen. Det er jo ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er det viktigste, men det du spiser mellom nyttår og jul. Likevel er det lurt å være bevisst på å innta både frukt, grønnsaker og bær i julehøytiden.

Det gir god metthetsfølelse, bidrar med viktige vitaminer og mineraler – og ikke minst setter farge på både tallerkenen og bordet.

5 om dagen. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd alle å spise fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Omtrent halvparten bør være grønnsaker og halvparten frukt og bær.

Dette tilsvarer totalt cirka 500 gram. Man kan grovt sett beregne at én porsjon som er cirka 100 gram, tilsvarer en håndfull. Det er altså dette som kalles «5 om dagen».

Full av vitaminer og mineraler. Frukt, grønnsaker og bær inneholder mye vitaminer og mineraler, og er viktige kilder til blant annet C-vitaminB-vitaminet folatA-vitaminkalsium og jern i dagligkosten vår.

I tillegg er frukt, bær og grønnsaker gode kilder til kostfiber, som er viktig for fordøyelsen.

Spiselige juledekorasjoner. Opplysningskontoret for frukt og grønt har noen nyttige og spennende tips til hvordan du kan pynte bordet med en juledekorasjon som er spiselig og laget av frukt, grønnsaker og bær. Her har du muligheten til å imponere både svigermor og venner, og det er ikke så vanskelig som du kanskje skulle tro.

Juletre av frukt og bær:

Lag basen til juletreet ved å skjære av nederste delen av en kålrot eller lignende. Bruk en fast frukt eller grønnsak slik at «treet» står støtt.

Hul ut litt av kålroten slik at du får plass til en gulrot, som skal brukes til stammen. Fest gulroten med tannpirkere, fire til fem stykker, som er spisse i begge ender. Fold aluminiumsfolie løst rundt slik at du får en kjegleform.

Skjær kiwi i ganske tykke skiver og sett dem fast rundt bunnen med tannpirkere. Deretter er det bare å bygge opp treet med litt større fruktbiter nederst og med mindre og mindre fruktbiter mot toppen. Et tips er å sette fast større fruktbiter, som jordbær, melonkuler og kiwi skåret i båter, rundt omkring på treet først, for så å fylle inn hullene med grønne og røde druer og blåbær.

Dytt inn litt sitronmelisse eller lignende der hvor du fortsatt kan se aluminiumsfolie, men ikke har plass til å dytte inn frukt. Avslutt så med å sette fast en stjerne av sharon på toppen – eventuelt melon eller eple.

Juletre av frukt og bær.

Nissefamilie:

Du kan også lage en spiselig nissefamilie av jordbær, litt pisket krem og rosiner eller linfrø til øyne. Perfekt til desserten eller kveldskosen. Nissefar har et hode laget av banan og fått sprøytet på seg skjegg av litt krem.

Mini-julekranser:

Mini-julekransene er supre å dekorere koldtbordet med. Skjær en agurk i tykke skiver og bruk en sitrusskreller til å lage mønster i agurkskallet.

Mini-julekrans.

Fjern noe av innmaten til agurken med en teskje slik at du får en liten «skål» til å ha hvit dipp i. Lag hvit dipp av for eksempel litt kesam, hvitløk, friske krydderurter og sitron. Om du vil kan du kutte ut krydderurter og i stedet lage «snø-dipp» ved å tilsette litt hvit kakeglitter.

Finhakk grønn paprika og legg dette på kanten av agurkskiven slik at det blir en krans. Skjær til en liten sløyfe av rød paprika.

Oppskriftene er bildene er hentet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

NO/NYP/1116/0130.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *