Purre er rik på kostfiber og folat

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 21. mai 2014

Purre er en anvendelig grønnsak. Den kan kokes, stues, stekes eller brukes rå i for eksempel salater. I tillegg er den rik på kostfiber og folat.

Purre kommer opprinnelig fra Middelhavsområdet, og er en hardfør grønnsak som er blitt dyrket i Norge helt siden oldtiden. Egentlig så er purre en løk. Derfor er det også mange som kaller grønnsaken for “purreløk”.

Purren ligner ikke på andre løktyper, men har et karakteristisk utseende med sin langstrakte form og grønne bladstilker. Purren er generelt mild på smak, og mange barn liker purre fordi den er mildere enn vanlig løk.

Hele purren kan brukes, men den grønne og hvite delen av grønnsaken har litt forskjellige egenskaper.

Den hvite og møre delen er god i salater, og regnes som den “fine” halvparten av grønnsaken. Den grønne og litt sterkere delen av purren egner seg godt til å smaksette for eksempel supper og gryter.

GODT TIL ALT: Purre er en veldig anvendelig grønnsak, og kan brukes i det mest. For eksempel i pai. Foto: Colourbox.
GODT TIL ALT: Purre er en veldig anvendelig grønnsak, og kan brukes i det meste. For eksempel i pai. Foto: Colourbox.

Aktuell i nyhetene. Den siste tiden har purre vært Norges mest omtalte grønnsak, etter at moren til tidligere programleder og nå kunstner Gunilla Holm Platou, startet en Facebook-aksjon for grønnsaken på vegne av sin mor Helen B. Holm.

Mamma Holm likte nemlig ikke at BAMA hadde kuttet av den grønne delen av purren, og pakket den inn i plast. Derfor startet datteren en aksjon på Facebook mot avkuttet purre i plast.

Aksjonen vokste raskt i popularitet, og innlegget fikk i løpet av kort tid over 14.000 “likes” på Facebook. Engasjementet blant forbrukerne førte til at BAMA valgte å trekke purre i plast fra markedet. Så nå kan igjen forbrukerne nyte både den hvite – OG GRØNNE – delen av purren igjen.

Purre inneholder både vitaminer og mineraler. Gjennom purre får du i deg folat, som også betegnes som vitamin B9, folsyre, folacin og folinsyre. Dette er ett av de åtte vannløselige B-vitaminene.

Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at barnet får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Reduserer trøtthet og utmattelse. Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse. Purre er dessuten en god kilde til kostfiber og beskytter dermed tarmen.

Kostfiber virker gunstig på fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

I tillegg inneholder purre C-vitamin. C-vitamin har betydning for utvikling av brusk, benvev og tenner, samt øker opptaket av jern fra kosten. C-vitamin bidrar også til å opprettholde immunsystemets normale funksjon under og etter intens fysisk trening, samt reduserer tretthet og utmattelse.

Slik vurderer du kvaliteten. Det stilles strenge krav til utseende og kvalitet ved valg av purre. Purre skal ha et hvitt, fast og tettpakket skaft med noen millimeter røtter sittende på.

Desto tykkere skaft og kraftigere blader, jo bedre kvalitet og holdbarhet.

Så her er det ingenting å purre på!

Foto: Colourbox

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *