Potet eller ikke potet?

Frukt og grønt | 21. mai 2015

For noen år siden ble poteten fjernet i anbefalingen «5 om dagen». Dermed ble det anbefalte inntaket redusert fra ca 750 gram frukt, grønt og bær til 500 gram daglig. Betyr dette at poteten, som er rik på vitaminer, ikke lenger kan inngå i det daglige kostholdet?

Poteten har fått gjennomgå de siste årene, og ikke minst etter at Helsedirektoratet fjernet den fra de anbefalte, daglige fem porsjonene med frukt, grønt og bær. Siden næringsinnholdet i potet er mer likt ris, korn og kornprodukter som brød, knekkebrød og pasta, har poteten blitt flyttet til denne kategorien. Det betyr ikke at man skal kutte ut potet fra kostholdet. Som del av et ellers sunt, variert og balansert kosthold, kan man gjerne spise potet, men da helst med grønnsaker ved siden av.

 

Poteter med skall best!

Sammenlignet med ris, pasta og brød, inneholder potet en del vitamin C. Faktisk står potet for 8 % av vitamin C-inntaket i Norge i følge Norkost 3-undersøkelsen. Potet gir også fiber, kalium, magnesium og litt av B-vitaminene folat, tiamin og B6. Det meste av næringsstoffene ligger i skallet, dessuten gjør skallet at mindre av næringsstoffene går tapt i oppvarmingsprosessen. Skrubb poteten godt og spis den derfor gjerne med skall hele året! Hvis du koker poteter bevarer du mest vitamin C ved å ha de rett i kokende vann, fremfor å ha dem i kaldt vann. Vitamin C ødelegges nemlig i stor grad mellom ca 40 og 70 grader, men «overlever» kokende vann som er 100 grader.

Tallerkenmodellen I et tidligere innlegg på Nycoplus kunne du lese om hvordan hvert måltid bør bestå av tre deler. 1/3 av tallerkenen bør fylles med fylles med frukt, bær og grønnsaker, 1/3 med proteinrik mat som fisk, kjøtt, egg og belgvekster og 1/3 med karbohydratrikmat som poteter, ris, pasta og korn.

 

Vitaminene finner du i skallet. Skrubb poteten godt og spis den med skall, gjerne avkjølt.
Det er i potetskallet du finner masse vitaminer.

 Kalde poteter

For de som er opptatte av langsomme karbohydrater og glykemisk indeks for å stabilisere blodsukker og forlenge metthetsfølelsen, er det lurt å spise poteter som har vært oppvarmet så kjølt ned. Det skjer nemlig en endring i strukturen på stivelsen som gjør at den fordøyes saktere hvis man spiser den for eksempel i form av potetsalat eller røstipoteter som har vært kokt først, deretter raspet og stekt.

 

Det er mye sant i at poteten kan brukes til alt, men husk at variasjon og balanse alltid er stikkord når det gjelder et sunt kosthold.

 

Hilsen Åse

 

Foto: Helsedirektoratet og Microsoft

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *