Planlegg bikinisesongen NÅ!

Uncategorized | 1. april 2016

Ønsker du å redusere magefettet og gå ned noen kilo til bikinisesongen starter? Da bør du begynne nå! Et sunt og variert kosthold, samt tilstrekkelig fysisk aktivitet, er de viktigste suksessfaktorene for en fornuftig og forsvarlig vektreduksjon.

Påsken er over, og vi er inne i den første vårmåneden – april. Kveldene blir lysere, solen varmer i ansiktet og det går etter hvert mot sommer. I skog og mark kryr det av ivrige mosjonister, syklistene er på veiene igjen og treningssentrene fylles opp av de som er på jakt etter «sommerformen».

Du har kanskje et ønske om å gå ned noen kilo til bikinisesongen starter? Kanskje redusere midjen og stramme opp litt her og der? Jojo-slanking og skippertaksmetoden like før sommerferien fungerer sjelden, i hvert fall ikke når det handler om å skape en varig vektbalanse. For å få en fornuftig og forsvarlig vektreduksjon til sommeren starter, bør du derfor komme i gang NÅ.

Normalvekt. Forekomsten av overvekt og fedme har økt betydelig i de fleste aldersgrupper i befolkningen de siste 20 årene. Mellom 15 og 20 prosent av alle voksne anslås nå å ha fedme (kroppsmasseindeks over 30), ifølge Helsedirektoratets nettsider.

Overvekt øker risikoen for hjerteinfarkt​, hjerneslag, kreft, diabetes type 2, gallestein​, og muskel- og leddplager​. Det å opprettholde normalvekt, bidrar til å redusere risikoen for disse sykdommene og øvrige helseproblemer.

Balanse. Det som er avgjørende for om man holder kroppen i vektbalanse, eller går opp eller ned i vekt, er balansen mellom energiinntak fra maten og energiforbruk ved fysisk aktivitet. Får du i deg flere kalorier enn du forbrenner, legger du på deg. Får du i deg færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt. Så enkelt er det.

Kosthold. Helsedirektoratet anbefaler alle å ha et variert og balansert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Dette legger grunnlaget for god helse og vektkontroll, og bidrar til at du får i deg de næringsstoffene du trenger – blant annet viktige vitaminer og mineraler.

Tallerkenmodellen. Tallerkenmodellen er et anbefalt hjelpeverktøy for et sunt og allsidig kosthold. Den sørger for at du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt i løpet av dagen. ALLE måltider bør settes sammen etter denne modellen: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker.

Fysisk aktivitet. Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er ubestridelige. Med økt fysisk aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles. De som er fysisk aktive er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre bør være i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken. Aktivitet utover dette har trolig ytterligere effekt på risiko for overvekt og fedme​.

Dessuten bør alle redusere stillesittingen i løpet av en dag. All fysisk aktivitet forbrenner kalorier og er positivt for kroppen, men det er utholdenhetstrening, såkalt aerob trening, som fungerer best.

KOSTHOLD OG TRENING: Et sunt og variert kosthold, samt tilstrekkelig fysisk aktivitet, er de viktigste suksessfaktorene for en fornuftig og forsvarlig vektreduksjon til bikinisesongen starter.

Fornuftig vektreduksjon. Et sunt og variert kosthold er et godt utgangspunkt for å holde normalvekten. Legger man opp til en energiredusert diett basert på lav-fettholdige eller lav-karbohydratholdige matvarer som gir 2,1-4,2 MJ (500-1000 kalorier) mindre enn beregnet energibehov, vil det gi en vektreduksjon på 0,5-1 kilo per uke, ifølge Helsedirektoratet.

Det anbefales også 60 til 90 minutter moderat til hard fysisk aktivitet de fleste dager i uken for å bidra til god vektkontroll og forebygge vektøkning.

Legger du opp til gode kostholdsvaner og tilstrekkelig fysisk aktivitet i henhold til de nevnte anbefalingene, vil du garantert merke forskjellen – både på kort og lang sikt. Begynner du allerede på mandag, er det omtrent 11 uker til skoleferien starter. Da har du mer enn nok tid til å komme i bedre fysisk form og redusere midjen litt – og dermed gå bikinisesongen lyst i møte.

Lykke til!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *