Pepper gir sterkt hår

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 2. mai 2014

Du har sikkert gitt noen beskjed om å dra dit pepper’n gror. Men visste du at håret gror godt hvis du spiser pepper?

Mange kvinner drømmer om fyldig og tykt hår og vi vet at vitaminer og mineraler har mye å si.

Skjønnhet kommer som kjent innenfra, også når det gjelder håret ditt. Her spiller blant annet mineralene kobber og sink, samt B-vitaminet biotin en viktig rolle.

Pepper er et krydder som inneholder mye kobber, og som dermed bidrar til normal hårpigmentering. Det betyr at du kan slå ut håret og krydre maten med god samvittighet på kjøkkenet.

Sink er også viktig for å opprettholde et normalt hår. Gode sink-kilder er for eksempel østers og hvetekim, mens B-vitaminet biotin finnes blant annet i lever, egg og avocado.

Her er en oversikt over matvarene du bør spise dersom du ønsker et normalt hår. Listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare.

Disse matvarene inneholder mye sink

Østers 42 mg
Hvetekim 17,8 mg
Tørket og rått reinsdyrskjøtt 12,4 mg
Kakaopulver 10 mg
Hvetekli 8,1 mg

Disse matvarene inneholder mye kobber

Pepper, sort, hel/malt 1330 mg
Lever fra lam, rå 8,7 mg
Sesamfrø med skall 4,08 mg
Kakaopulver 3,6 mg
Kokt hummer 2,2 mg

Dersom du ikke liker pepper, østers og hvetekim  – eller ikke får i deg nok næringsstoffer gjennom kosten – er det også mulig å ta kosttilskudd.

Nycoplus B-kompleks inneholder for eksempel åtte ulike B-vitaminer for hud, hår og immunsystemet.

Fotomontasje: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *