Kvinne soler seg i snøen på fjellet

Påskesol og D-vitaminer

Vitaminer/mineraler | 2. april 2015

Det kan være lurt å bruke solkrem for å beskytte vinterblek hud mot vårsolen i påsken – uansett om du befinner deg på fjellet, ved sjøen eller i byen. Men husk at kroppen produserer lite D-vitaminer når du bruker solkrem.

For mange er påskesolen årets første møte med sollys på bar hud, og solkrem er viktig å pakke med på påsketuren for å beskytte huden mot solstrålene. Solens ultrafiolette stråler (UV-stråler) er den viktigste årsaken til hudkreft og føflekkreft i Norge.

Derfor anbefales det å bruke rikelige mengder og minst faktor 15 for å unngå solforbrenning og redusere risikoen for disse krefttypene.

Da tar vi for gitt at du bruker solkrem om nødvendig i påsken, men visste du at kroppen produserer mye mindre D-vitamin når du bruker solkrem?

Stopper UVB-stråling. Når kroppen utsettes for sollys, produserer den viktig D-vitamin. D-vitamin er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, samt vedlikehold av normale muskelfunksjoner. Dette vitaminet bidrar også til normalt immunforsvar og øker opptaket av kalsium.

Hvor mye D-vitamin som produseres i kroppen avhenger av hvor sterk sollysets UVB-stråling er. UVB-stråling er den ene av de to typene ultrafiolett stråling som finnes i sollys. Den andre typen kalles UVA.

D-VITAMIN: 5 ml Apotekets tran fra Nycoplus sikrer deg ditt daglige behov for D-vitamin. Dersom du ikke ønsker å ta tran, kan du heller ta Nycoplus D-vitaminer i tablettform.

 

Her kan du sjekke UV-varselet for ditt reisemål i påsken.

Solkrem filtrerer vekk en del av UV-strålingen, enten med det kjemiske filteret som trenger inn i huden og suger opp strålingen, eller det fysiske filteret som legger seg som et hvitaktig lag på huden og reflekterer strålingen.

Når UVB-strålene ikke slipper igjennom til huden ved bruk av anbefalt høy faktor, produserer altså ikke kroppen D-vitaminer.

Kilder til D-vitamin. Heldigvis kan man få i seg de viktige D-vitaminene på andre måter. Fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I Norge er også margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin.

Norkost-3-undersøkelsen viser at en gjennomsnittlig nordmann ikke får i seg nok D-vitamin fra kosten.

Tran er et godt alternativ for å sikre daglig inntak av D-vitamin, som for eksempel Apotekets Tran fra Nycoplus.

Liker du ikke tran og ønsker tilskudd av D-vitamin? Da kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg. Alle disse produktene finner du på apoteket.

Vi ønsker deg en riktig god påske!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *