Pasjonsfrukt – rik på kostfiber og E-vitamin

Frukt og grønt | 11. november 2014

Ikke bare er pasjonsfrukt eksotisk, frisk og syrlig; den er også rik på både kostfiber og E-vitamin. 

Det er ikke uten grunn at pasjonsfrukten er mange stjernekokkers favorittfrukt.

Da vi tidligere i år spurte Eyvind Hellstrøm hvilken frukt eller grønnsak han ville vært, svarte han «Pasjonsfrukt. Magisk.»

Passer godt til fruktsalat og smoothie. Pasjonsfrukt kommer opprinnelig fra Sør-Amerika, der den fortsatt vokser vilt i enkelte områder. Pasjonsfrukt finnes i flere varianter, men den lilla utgaven er mest vanlig her hjemme.

Den brunlilla pasjonsfrukten er omtrent like stor som et egg, og er rund eller oval i formen. Skallet er tykt og matt og litt bulkete når frukten er moden. Fruktkjøttet er gulgrønt og geléaktig med mange små, sorte frø. Og det er frøene vi spiser, mens skallet kastes.

Det enkleste er å dele skallet i to og spise med skje rett ut av skallet. Pasjonsfrukt er også god i fruktsalater, til is og sorbeter, fromasjer, sauser, syltetøy og terter. Frukten passer også ypperlig i juicer og smoothies.

Når du skal se etter en fin pasjonsfrukt, skal du legge den i hånden og klemme lett rundt den. En moden pasjonsfrukt gir lett etter for trykk, og skal føles tung for størrelsen.

Skallet skal se litt læraktig ut og være bulkete. Helt glatt og stramt skall tyder på at frukten er umoden. Unngå frukter som er myke og har sprekker eller andre skader i skallet.

ER ANVENDELIG: Pasjonsfrukt egner seg godt i smoothies. fredags-smoothie
ER ANVENDELIG: Pasjonsfrukt egner seg godt i smoothies.

Rik på E-vitamin. Pasjonsfrukten er full av frø; derfor er den også rik på kostfiber. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Til å være en frukt, inneholder den også en del protein (2,6 gram per 100 gram spiselig vare).

Pasjonsfrukt, først og fremst frøene, er spesielt rik på E-vitamin. E-vitamin bidrar til å beskytte cellene i kroppen mot oksidativt stress. I fruktkjøttet finner vi mye C-vitamin.

C-vitamin bidrar til et sunt bindevev, immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. I tillegg øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen.

Pasjonsfrukt inneholder også en del betakaroten, A-vitamin, Niacin (B3-vitamin), samt mineralene jern, sink, magnesium og fosfor.

Pasjonsfrukten oppbevares best ved 8-12 grader. Den er ikke så glad i kulde, så romtemperatur er å foretrekke fremfor kjøleskap.

Her finner du oppskriften på en kalsiumrik smoothie med pasjonsfrukt og ananas.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *