Paprika – stappfull av C-vitamin

Frukt og grønt | 4. november 2014

Paprika er en velkjent og anvendelig grønnsak, og den er stappfull av C-vitamin. Rød paprika er mest næringsrik og inneholder nesten tre ganger så mye C-vitamin som appelsin!

Paprika har sin opprinnelse fra Sør- og Mellom-Amerika, men i dag dyrkes den også mange steder i Europa. Paprika er den mildeste av alle som tilhører chili-familien.

Det finnes mange chilisorter som går under paprikanavnet, og felles for dem alle er at de ikke har den brennende chilismaken. Inni alle chili er det hvite frø som sitter fast i kjernen.

Hos paprikaen er ikke disse frøene brennende og trenger heller ikke å fjernes – de er fullt ut spiselige.

Mange ulike typer. Paprika finnes i mange ulike farger, fasonger, størrelse og smak. Alle typer paprika begynner som grønn, og noen forblir grønne, mens andre skifter farge til rød, gul, oransje, hvit eller mørk fiolett. Rød og gul paprika er altså moden grønn paprika.

Smaken er noe mildere hos de modne variantene enn hos grønn. Noen har den klassisk paprikaformen, men en del nye sorter paprika, for eksempel spiss paprika, er avlang og ser mer ut som store chili. Skallet til paprikaer er blankt og glatt, men formen kan variere en del.

Rød paprika er mest vanlig; den finnes hele året og har en mild og fin smak. Grønn paprika er noe beskere på smak enn for eksempel gul og rød. Gul paprika har samme egenskapene som rød paprika; den er mild og god i smaken og er tilgjengelig hele året.

GRESK SALAT: En nydelig gresk salat med paprika, oliven, tomat, feta, løk og salatblader.
GRESK SALAT: En nydelig gresk salat med paprika, oliven, tomat, feta, løk og salatblader.

Rik på C-vitamin. Paprika er kalorifattig, fiberrik og inneholder svært mye C-vitamin. Både grønn, rød og gul paprika er inne på topp ti-listen over grønnsaker, frukt og bær som inneholder mest C-vitamin, ifølge Matvaretabellen.

Rød paprika inneholder 140 mg C-vitamin per 100 gram spiselig vare. Det er nesten tre ganger så mye om appelsin! C-vitamin har positiv innvirkning på veldig mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet.

Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

Rød paprika inneholder også en del E-vitamin og A-vitamin. E-vitamin bidrar til å beskytte cellene i kroppen mot oksidativt stress. A-vitamin bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn, samt immunsystemets normale funksjon.

A-vitamin bidrar også til normal omsetning av jern. Rød paprika inneholder også noe B3-vitamin (niacin) og B6-vitamin (pyridoksin).

Anvendelig på kjøkkenet. Paprika er en hverdagsgrønnsak og er meget anvendelig på kjøkkenet. Den kan brukes til all slags varmebehandling du kan tenke deg, enten det er steking, grilling, koking eller damping. I tillegg kan du naturligvis spise den rå; rett på brødskiva, for eksempel på gulost, eller i en frisk salat.

Paprika egner seg ypperlig i wok, og du må gjerne eksperimentere med å bruke den i retter du vanligvis ikke har paprika i – som i sauser, gryteretter og marinader.

Når du kjøper paprika i butikken, skal du se etter en som er sprø og fast. Skallet skal være blankt og uten sprekker eller bløte områder. Fargen kan variere etter hvilken sort du kjøper, men den bør være mest mulig ensfarget.

Fruktkjøttet skal være fast og fint med en sterk farge. Paprika oppbevares best i temperatur mellom 8-12 grader, gjerne i en plastpose eller plastboks.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *