Papaya – dronningen av A- og C-vitamin

Frukt og grønt | 3. mars 2015

Papaya er en frukt rik på fiber og fattig på kalorier. Den er også full av A- og C-vitamin.

I Asia er papaya kjent som dronningen av frukter. Papaya kommer i mange forskjellige størrelser, men typen vi nordmenn kjenner best, er på størrelse med en mango.

Papayaen er pæreformet og fruktkjøttet er oransje, saftig og søtt. Smaken på papaya kan minne litt om en blanding av melon og pære.

Det er en utrolig anvendelig frukt, som kan tilberedes og brukes på mange forskjellige måter. Frukten er hyppig fortært i asiatiske land. Da spises papaya som den er, kun med litt nypresset lime over.

Papaya tilfører sødme og fremhever kryddersmaken i sterk mat, og er derfor mye brukt i det asiatiske, indiske og meksikanske kjøkkenet.

Den kan også drikkes som juice eller benyttes i smoothie. Papaya kan deles i biter og serveres i en deilig fruktsalat. Frukten smaker også strålende etter noen minutter på grillen.

Rik på A- og C-vitamin. Papaya er rik på kostfiber, og fattig på kalorier. Den er også full av A-vitamin, og inneholder mer C-vitamin enn appelsin.

A-vitamin bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn, samt bidrar til immunsystemets normale funksjon og normal omsetning av jern.

C-vitamin bidrar til et sunt bindevev, immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. Dessuten øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen.

Papaya inneholder også kalium. Helsedirektoratets anbefalte daglig inntak av kalium for kvinner over 14 år er 3,5 gram, mens menn over 14 år trenger 3,1 gram. Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon, normal muskelfunksjon og til å opprettholde normalt blodtrykk.

Bør ikke lagres i kjøleskap

Papaya har forholdsvis kort holdbarhet som moden frukt, og den må ikke lagres i kjøleskap fordi den er sensitiv mot lave temperaturer. Anbefalt oppbevaringstemperatur er derfor 8-12 ºC.

Frukten modner best i romtemperatur, og det er derfor smart å kjøpe papaya når den er fast, og spise frukten når den er gul i fargen. Du sjekker om papayaen er moden ved å klemme lett på frukten med en finger. Hvis den gir svakt etter for press, så kan du spise den.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *