Pære – kalorifattig og fiberrik

Frukt og grønt | 19. mai 2015

Pære er en tradisjonsrik og populær frukt. Den smaker godt og saftig som den er, og den kan også brukes i ulike matretter. Dessuten er pære både fiberrik og kalorifattig.

Pære er frukten av pæretreet og er en av de eldste fruktene vi kjenner til. Dyrking av pæretreet går faktisk helt tilbake til 3000 år f.Kr, først i Østen og senere til Hellas.

Pære kommer i mange forskjellige varianter med ulike «eksotiske» navn, som Abate, Anjou, Conference, Doyenné du comice, Packham og Santa Maria. I Norge har denne frukten vært kjent siden middelalderen, og mesteparten av pærene som omsettes her i landet er importerte.

PÆREJUICE: Pære egner seg ypperlig til juicing. Friskt, godt og sunt!
PÆREJUICE: Pære egner seg ypperlig til juicing. Friskt, godt og sunt!

Pære krever nemlig et varmere og tørrere klima enn for eksempel eple. De aller fleste pærene er grønne i skallet, men det finnes også røde, brune og gulgrønne. Fruktkjøttet er hvitt og hardt før pæren er moden, mens moden pære er myk og saftig med aromatisk smak.

Mellommåltid. Pære spises helst som den er, og den smaker absolutt best når den er moden. Om den er for hard, kan den bare ettermodnes i romtemperatur – men den bør ikke ligge lenge før den spises. Pære er et ypperlig mellommåltid, og den smaker godt sammen med ost.

Søte, saftige pærer sammen med modne oster er en fantastisk smakskombinasjon. Pære kan også brukes i fruktsalat, bakverk, desserter, paier eller hermetiseres, og den egner seg ypperlig i en frisk juice. Stekte eller bakte pærer med ulike krydder smaker godt for eksempel som tilbehør til viltmiddagen.

Kalorifattig og fiberrik. Pære er kalorifattig og rik på fiber. Kostfiber er viktig for å holde fordøyelsen i gang og forebygge tarmsykdommer. Frukten inneholder mindre mengde av en rekke vitaminer og mineraler, særlig kalium.

Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon, normal muskelfunksjon og til å opprettholde normalt blodtrykk. Pære kan fint inngå i Helsedirektoratets anbefaling om å spise fem porsjoner frukt, bær og grønnsaker om dagen.

Fast og hel. Pære skal være fast i konsistensen og bør ikke ha støtskader. Den skal være hel, ha stilken på og ikke vise tegn til innskrumpning eller mørke flekker i skallet. Form, farge og smak skal være typisk for sorten, og størrelsen i pærekassen skal være jevn.

Merk at kvaliteten på pære kan variere med tanke på sort og hvor den er dyrket. Pære er ømfintlig for etylen og må ikke lagres sammen med epler eller andre frukter som utskiller dette stoffet. Hvis du ønsker at pæren skal modnes fort, er det derimot et godt råd å legge den sammen med epler et par dager.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *